Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) zal twee extra zogeheten Kamers oprichten voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie. Bij deze Kamers zullen ook andere toezichthouders worden betrokken dan de leden van het SDT, dat in oktober 2021 werd opgericht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) om de handhaving in de digitale sector te coördineren en kennis en ervaring op dit gebied te bundelen.
De eerste twee resultaten van deze bundeling zijn vandaag gepubliceerd: gezamenlijke uitgangspunten over effectieve online informatieverstrekking, en uitgangspunten voor online kindermarketing. Het vervolg hierop is een gezamenlijk onderzoek van de betrokken toezichthouders naar transparantie bij influencers.
De vier toezichthouders zien er elk vanuit hun eigen taken op toe dat bedrijven en organisaties die actief zijn in de digitale sector hun afnemers tijdig en volledig informeren. Deze informatie is bedoeld om mensen te helpen verstandige keuzes te maken.
“Dankzij gedragsonderzoek weten we dat mensen bijvoorbeeld maar een beperkte hoeveelheid informatie kunnen verwerken. Meer informatie betekent dus niet automatisch meer bescherming”, zegt Martijn Snoep, voorzitter van het SDT en bestuursvoorzitter van de ACM. “Daarom hebben we als toezichthouders uitgangspunten geformuleerd zodat organisaties in het ontwerp van hun informatie rekening houden met de effectiviteit van de verstrekte informatie.”
Dit zijn de hoofdlijnen van de uitgangspunten voor effectieve transparantie:
De afzonderlijke toezichthouders gebruiken de uitgangspunten op een manier die het beste past bij de inzet van hun bevoegdheden.
Een volgende stap is dat de toezichthouders gezamenlijk gedragskundig onderzoek gaan doen naar de effectiviteit van de transparantie van influencers, onder andere over hun commerciële belangen. Door te onderzoeken of volgers de informatie zien en begrijpen die influencers hierover geven, willen de toezichthouders tot betere uitgangspunten komen voor de toepassing van de transparantieverplichtingen.
Kinderen zijn extra gevoelig voor beïnvloeding en kunnen doorgaans de gevolgen van wat ze online doen en te zien krijgen minder goed overzien dan volwassenen. “Kinderen hebben bijvoorbeeld niet altijd goed de commerciële motieven door van bepaalde boodschappen of afbeeldingen”, zegt Snoep. “Daarom hebben we ook hier uitgangspunten voor opgesteld, zodat voor iedereen duidelijk is hoe we als toezichthouders de wettelijke normen om kinderen te beschermen interpreteren.”
Deze uitgangspunten zijn:
Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) is in 2021 opgericht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) om ervoor te zorgen dat ieders toezichtactiviteiten op digitaal gebied goed op elkaar aansluiten. Het SDT onderzoekt kansen en risico's in de digitale samenleving en investeert in kennis en kunde om te zorgen voor efficiënt en effectief toezicht op (Europese) wet- en regelgeving.
Naast de Kamer voor algemeen overleg tussen de vier leden van het SDT komt er ook een DSA-Kamer (die ziet op digitale diensten, zoals online platforms) en een Algoritme- & AI-kamer, waar ook andere toezichthouders bij worden betrokken. De toezichthouders zien elk vanuit hun eigen terrein toe op onderdelen van digitale regelgeving. Daarnaast bespreken de toezichthouders in het SDT waar onderwerpen overlappen en waar problemen in het toezicht kunnen ontstaan.