Sanitairgroothandel Plieger digitaliseert offerteproces met Mendix

04-04-2023 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Sanitairgroothandel Plieger digitaliseert offerteproces met Mendix

Plieger Groep, gespecialiseerd in sanitair, verwarming, lucht & ventilatie, solar en energie-opslag, digitaliseert het offerteproces van dochterbedrijf Plieger met het Mendix low-code platform. Dankzij het nieuwe offertesysteem kunnen medewerkers in de twintig showrooms klanten direct voorzien van een offerte, worden fouten voorkomen en is de conversie verbeterd.

Plieger bestaat al meer dan 100 jaar en bedient zo’n 50.000 kleine en middelgrote installateurs. Het bedrijf biedt meer dan 150.000 artikelen die het levert via vier distributiecentra en zeventig bouwmarkten. In de twintig showrooms door het land kunnen zowel installateurs als consumenten de producten bekijken en bestellen. Dit laatste verliep via een traditioneel proces waarbij de showroom-medewerker de producten noteerde en na vertrek van de klant invoerde in het systeem om vervolgens een offerte te sturen. Door dit tijdrovende proces konden medewerkers maximaal slechts 4 tot 5 klanten per dag helpen. Ook kwam het voor dat de gewenste producten inmiddels niet meer beschikbaar waren.

“In een tijd waar de klant gewend is direct inzicht te krijgen in de beschikbaarheid en kosten van producten, is dit niet wenselijk. Ook is deze werkwijze gevoelig voor fouten. We merkten bovendien dat dit ten koste ging van de conversie”, vertelt Monique Klein, Formulemanager Showrooms bij Plieger. “Ons doel was om een nieuw en modern systeem te creëren waarbij klanten direct in de showroom een offerte ontvangen en zo sneller een aankoopbeslissing kunnen nemen.”

Binnen vijf maanden ontwikkeld

Om het nieuwe systeem te bouwen werkte het team van Plieger intensief samen met Mendix-partner Webflight. Na het vaststellen van de eisen en wensen van Plieger bouwden en specialisten van Webflight binnen vijf maanden de ‘Showroom app’.

Voor de app zijn honderdduizenden datapunten met betrekking tot producten, materialen, installateurs en prijzen gecentraliseerd en gestroomlijnd. Hiervoor wordt ook een integratie gemaakt met het Pricing Management systeem van Plieger waarin alle prijzen worden geregistreerd, inclusief kortingspercentages die gelden voor de verschillende relaties. Ook ontwikkelde Webflight een widget om te zorgen dat de app dezelfde zoekinterface kent als de webshop. Hierdoor krijgen de klant en de medewerker bij zoekopdrachten dezelfde resultaten en dezelfde productcodes te zien. Daarnaast is er een directe koppeling met het voorraadsysteem zodat bij het maken van de offerte duidelijk is of het product op voorraad is. De applicatie geeft dankzij de gekoppelde systemen nu ook direct suggesties voor bijbehorende productonderdelen. Dit alles zorgt ervoor dat de offertes compleet, actueel en foutloos zijn.

'Afstand tussen business en IT is kleiner geworden'

Andrea Berkhout, IT-manager bij Plieger Groep, is tevreden over het resultaat, het Mendix-platform en de samenwerking met Webflight. “Software ontwikkelen is voor ons geen core business. Dankzij de begeleiding en expertise van Webflight en de visuele interface van het Mendix-platform, konden we al snel een bijdrage leveren aan het ontwikkelproces. Inmiddels heeft Plieger zelf ook de nodige Mendix-kennis in huis en kijken we samen met collega’s welke processen gedigitaliseerd en geoptimaliseerd kunnen worden met behulp van het low-code platform. Je merkt daarbij dat de afstand tussen de business en IT ook kleiner is geworden doordat we binnen hetzelfde platform kunnen samenwerken. Zo werken we nu aan een interne app waarmee we de uitleen en het aanvullen van onze toolboxen digitaliseren.”

Er zijn inmiddels ruim 75 medewerkers bij Plieger die met de Showroom app werken en er is veel enthousiasme. De app is zeer intuïtief en vereiste slechts een korte training. Zo wist een nieuwe medewerker binnen een dag hoe de Showroom app gebruikt moest worden terwijl voorheen weken nodig waren om het oude systeem onder de knie te krijgen. Klein: “Doordat onze showroom-collega’s niet langer handmatig orders noteren en deze achteraf invoeren is de foutmarge veel kleiner en wordt veel tijd bespaart die zij kunnen steken in meer klantcontact. Dit maakt het werk van onze medewerkers makkelijker en leuker en zorgt uiteindelijk met meer afspraken op een dag ook voor meer zakelijk succes.”

Terug naar nieuws overzicht