In 2020 is het aantal kwaadaardige aanvallen gericht op belangrijke sectoren bijna verdubbeld in Europa in vergelijking met voorgaande jaren. Dit heeft niet alleen impact op digitale ecosystemen gehad, maar ook op IT-managers die steeds meer onder druk komen te staan[1]. Steeds meer bedrijven zijn kwetsbaar en daarom neemt het aantal aanvallen toe. En nu cyber security-oplossingen beter worden, worden ook de aanvallen geavanceerder. Dit kan anders, en channel-partners spelen een belangrijke rol bij het versterken van de veerkracht van en het vertrouwen in veilige digitale transformaties.
De Europese Unie heeft besloten om ernstige aanvallen collectief aan te pakken met een toegewijd team van cyberexperts dat door het aangevallen land kan worden ingezet. Net als de EU-landen moeten ook de IT-leveranciers en channel-partners samenwerken en meer communiceren over cybersecurity-oplossingen en de holistische aard van cybersecurity-strategieën[2]. Klanten hebben een vertrouwensboost nodig, omdat velen overweldigd zijn door de hoeveelheid, de urgentie en de kritieke aard van cybersecurity-vraagstukken. We leven in het zettabyte-tijdperk waarin technologische innovaties elkaar snel opvolgen. Om een concurrentievoordeel te behalen, hebben klanten het vertrouwen nodig om te innoveren. Betrouwbare cybersecurity-strategieën vormen de basis van dit vertrouwen.
Maar het gaat niet alleen over vertrouwen in security-oplossingen. Het gaat ook over vertrouwen in het advies dat leidt tot de aanschaf van deze oplossingen – en het vermogen van channel-partners om een stap verder te gaan en vertrouwen te creëren met hun cybersecurity-expertise. Nu cyberaanvallen na de pandemie exponentieel blijven groeien, moeten we beveiligingsstrategieën verfijnen, vernieuwen en verder ontwikkelen. Dit moet met durf gebeuren en daar is vertrouwen voor nodig.
Channel-partners staan in de frontlinie van cybersecurity. Zij zorgen ervoor dat hun klanten strategieën geïmplementeerd hebben en dat ze de kennis hebben om deze te verspreiden onder hun werknemers. Door de aard van cybersecurity zal het altijd een collectieve inspanning zijn, waar gedragsveranderingen binnen organisaties, bewustzijn en de toepassing van cyberstrategieën voor nodig zijn. Vertrouwen is het belangrijkste ingrediënt om security-uitdagingen aan te pakken.
De channel-partners die kunnen laten zien dat ze diepgaande expertise hebben van de technologiestack – van het datacenter tot en met de apparaten van eindgebruikers – in combinatie met toonaangevende vaardigheden op het gebied van cyber, IT-transformatie en digitaal vertrouwen, zullen voorop lopen. Een focus op voortdurende R&D op het gebied van cyber, digitale beveiliging en vertrouwen laat klanten zien dat de partner cyberbeveiliging serieus neemt. Zeker in combinatie met het bredere ecosysteem van partners die gebruikmaken van edge cyberinnovatie.
Combineer deze elementen met de vijf besproken punten rondom vertrouwen en een threat intelligence-netwerk dat gebruikmaakt van machine learning- en deep learning-technologieën – en klanten zullen (meer) vertrouwen krijgen in cyberbeveiliging. Alleen dan kan de echte, volledige waarde van de digitale kansen worden benut, concurrentievoordeel worden behaald en de klantrelatie worden bevorderd.
Door: Kees van Luijk (foto), Director Channel Sales Nederland van Dell Technologies