Visie: Data as a Service: het delen van data uit de gehele supply chain versnelt en verbetert samenwerking
24-07-2013
Deel dit artikel:

Visie: Data as a Service: het delen van data uit de gehele supply chain versnelt en verbetert samenwerking


Toen logistieke software nogeen noviteit was, waren transport management systemen (TMS) en warehouse management systemen (WMS) baanbrekende ontwikkelingen. Ze maakten het voor logistieke dienstverleners mogelijk veel tijd, moeite en kosten te besparen, oplopend van tienduizenden tot miljoenen euro’s.

Tegenwoordig zijn we gewend zo veel te horen over de voordelen van TMS- en WMS-software dat we er bijna doof voor zijn geworden. Volgens logistieke software leveranciers kan elk TMS-systeem een zending plannen op een rit en elk WMS-systeem kan inkomende, aanvullende en uitgaande bewegingen van goederen verwerken. Veel logistieke professionals vinden dit soort systemen echter ouderwets en gemeengoed geworden, maar nog belangrijker is dat veel logistieke softwareleveranciersdezelfde mening delen.

Is data de toekomst?

Een decennium geleden was het meest gebruikte technologische platform voor corporate IT-systemen‘characterbased’ en de snelheid van gegevensinvoer het belangrijkste criterium. Hoe intuïtief was het orderinvoersysteem? Hoeveel training zouden medewerkers nodig hebben om het te gebruiken?

Tegenwoordig ligt de focus nauwelijks meer op de snelheid van invoer, maar op de snelheid van handelen. Er is een overgang geweest van registratiesystemen - waarbij de configuratie hard gecodeerd en centraal is opgeslagen -naar een meer flexibel directief systeem dat veel dynamischer met data omgaat dankzij vloeiende workflows. Logistieke spelers focussen zich momenteel niet op de wijze van data-invoer, maar op de toegevoegde waarde die door succesvolle integratie van systemen en het delen van data in de logistieke keten bereikt kan worden.

Op welke gebieden kan integratie de winstmarges verhogen?

Er zijn twee fundamentele benaderingen voor het integreren van data in organisaties:

  1. 1.    Traditionele(en de meest voorkomende) aanpak – organisaties gooien data over de schutting zodat de volgende link in de supplychain het oppakt
  2. 2.    Nieuwe aanpak – data-samenwerking ofweldata as a service (DaaS). Organisaties wisselen data uit, zoals ze nu ook data uitwisselen met bijvoorbeeld hun personeel, vastgoed-partijen, public warehouses, trucks, etc.

Met de traditionele aanpak wordt integratie vaak gezien als kostbaar vanwege verschillende interpretaties tussen supply chain-partners. Wanneer er geen gezamenlijke terminologie is bepaald, kan data mapping een moeilijk proces zijn om er zeker van te zijn dat alle partijen hetzelfde bedoelen en dezelfde definities gebruiken. De kwaliteit van de data is vaak slecht en incompleet ener wordt geen rekening gehouden met de behoeften van de volgende links in de supply chain.

Maar zelfs als we deze problemen op kunnen lossen blijft er nog één vraag over. Voor opslagruimte wordt een prijs berekend per vierkante meter. Voor personeel wordt een uurloon vastgesteld. Voor trucks worden de kosten per kilometer berekend. Maar wat is een goed bedrijfsmodel voor het verstrekken van supply chain-data?

Het kan zijn dat de markt zelf initieert en samenwerkt om een prijs vast te stellen per verzonden data. Dit ‘altruïsme’ heeft vaak wel een bijbedoeling: organisaties verdienen meer met goede samenwerking. Daarnaast maakt goedesamenwerking tussen supply chain-partners integratie een stuk eenvoudiger en minder arbeidsintensief.

De voordelen van kwalitatief hoogwaardige data-uitwisseling

Goede planning en uitwisseling van kwalitatief hoogwaardige dataleidt tot directe voordelen op de volgende gebieden:

  • Planning – het delen van operationele master data maakt transportplanning eenvoudiger (maten, gewicht en volumes) en nauwkeuriger
  • Uitvoering–lagere kosten voor het behandelen en verwerken van data,  data hoeft niet opnieuw teworden ingevoerd, dubbel werk wordt voorkomen en de ruimte voor het maken van fouten wordt kleiner
  • Compliance – ‘Greenlanes’ voor wereldwijde douane-inklaring binnen gecontroleerde supplychains
  • Eenvoudigerekoppelingen tussen software-systemen – lagere kosten en transparantie.

Logistieke dienstverleners die dit op orde hebben, zijn zonder twijfel competitiever, kunnen sneller inspringen op veranderingen en beter presteren tegenover de overeengekomen service levels.

Wat houdt ons tegen?

Data-uitwisseling is tegenwoordig de norm, kijk naar het social media-gebruik onder de bevolking en ook steeds meer door organisaties. Wat houdt ons dan precies tegen in het uitwisselen van master data binnen de supply chain?

Er is nog steedsveel angst voor het uitwisselen van data, of het opslaan en ingeven van data in de cloudom verschillende redenen:

  • Geheimhouding – data moet vaak binnen de vier muren van de organisatie blijven. Gebeurtenissen als de onlangs uit de doeken gedane uitspraken van Snowden over de spionagepraktijken van de Verenigde Staten maken de angst bij organisaties op dit gebied alleen maar groter
  • Taalbarrières – wat moet een Chinese medewerker in een fabriek invoeren als eerste stap in de supply chain master dataset en hoe wordt dit gedaan in de volgende fases van de logistieke keten waarbij data in andere talen wordt ingevoerd?
  • Culturele verschillen –jongere generaties staan meer open voor het delen van informatie opsocial media en zijn minder bang voor privacy-schending dan de huidige beslissers in het bedrijfsleven. Over een paar jaar zal er een nieuwe generatie deze organisaties leiden, waarbij ze een geheel andere mening hebben met betrekking tot het delen van informatie voor persoonlijke of professionele doeleinden
  • Gereedheid van supply chain-systemen om integratie te ondersteunen – zijn desupply chain-systemen klaar voor gebruik?Sommige verouderde softwareapplicaties zijn geprogrammeerd om uitstekende resultaten te leveren zolang ze meerdere stappen in processen ondersteunen. Ze kunnen echter niet ontkoppelen in het subproces en werken niet in combinatie met software-oplossingen van derden. Software gebaseerd op ‘Service Oriented Architecture’ kan hier wel mee omgaan in een gestapelde aanpak.

Wat is de toekomst voor supply chain data-integratie?

Organisaties die weerstandwegnemen en een transparant en goed prijsmodel ontwikkelen voor de kosten van de uitwisseling van supply chain-data zien een zonnige toekomst tegemoet. Hoewel het ook een commerciële derde partij kan zijn die de mogelijkheden van data as a service ziet en inzet.

De kans is groot dat in vijf tot tien jaar supply chain execution-systemen zoals TMS/WMS misschien wel worden geleverd, maar dan zonder een handleiding voor orderinvoer,als gevolg van de samenwerking tussen supply chain-partners die het nutteloos heeft gemaakt.

Gerry Daalhuisen is Global Solution Manager bij Kewill Logistics 

 

Terug naar nieuws overzicht