De MKB’er als collabronaut
23-07-2013
Deel dit artikel:

De MKB’er als collabronaut


In het digitale tijdperk waarin we leven, is het belang van samenwerken groot. Noem het partnerships in cyberspace. Het MKB zou met deze manier van werken meer groei kunnen behalen. Een mooi voorbeeld hiervan is bol.com. Hun partnerprogramma is uitgegroeid tot een groot succes. Partners hebben de mogelijkheid om hun producten op de website van bol.com te plaatsen. De uiteindelijke koper heeft niet in de gaten dat de bestelling niet rechtstreeks bij bol.com wordt gedaan en de partner kan genieten van de bekendheid van bol.com. Een fantastische samenwerking dus, die zijn vruchten heeft afgeworpen.

Rosabeth Moss Kanter heeft een mooie naam bedacht voor de trekkers van deze samenwerkingsrol: collabronauten. Een astronaut verlaat zijn eigen planeet om kennis op te doen van een onbekende wereld. De collabronaut werkt op dezelfde manier: hij is continu buiten zijn eigen omgeving op zoek naar nieuwe samenwerkingen ofwel collaboraties. Hij zoekt naar creatieve mogelijkheden en probeert voordeel te halen uit de krachtenbundeling met partners.

Het MKB kan hier van leren. Samenwerking met andere bedrijven of kennisinstituten leidt heel vaak tot innovatie. Toch blijkt uit SAP onderzoek dat veel MKB-organisaties zich hier niet op richten. Zij besteden veel energie aan het verbeteren van de eigen producten of van de onderlinge samenwerking binnen hun organisatie. Ook zeer belangrijk, en dit moeten zij vooral doen , maar in mijn ogen ligt er nog een wereld open in het opzetten van een ecosysteem.

Vanuit mijn eigen vakgebied zie ik fantastische mogelijkheden. Innovatieve trends als social media, big data, analytics, cloud en mobiel brengen het MKB veel kansen. En wat als je deze trends nu eens combineert? Hiermee kunnen we veel bottlenecks voor organisaties oplossen en het concurrentievermogen ten opzichte van het buitenland aanzienlijk vergroten. De mogelijkheden strekken tot het ondenkbare. Feit is wel dat organisaties niet alle kennis in huis kunnen hebben. En zie daar mijn betoog: samenwerking met partners versterkt de expertise, zodat we met gecombineerde oplossingen de mooiste oplossingen kunnen bedenken.

MKB-organisaties moeten dus hun eigen vertrouwde specialisme verlaten om groei te bewerkstelligen. Ga als collabronaut te werk en zoek naar krachtenbundeling. Ontwikkel je ecosysteem en werk aan het opbouwen en versterken van de onderlinge relaties. Overtuig iedereen in het ecosysteem dat de oude regels in de nieuwe economie niet meer gelden. Tijd voor iets nieuws!

Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels bij SAP Nederland

Terug naar nieuws overzicht

Tags

MKB