Mobility

Bekijk video's

Mobility, ook wel enterprise mobility genoemd, heeft betrekking tot de trend van de verschuiving van de manier van werken. Op de traditionele manier wordt er tijdens kantooruren ook daadwerkelijk op kantoor gewerkt. Door de verschuiving die plaats heeft gevonden komt het nu meer en meer voor dat werknemers op andere locaties werken, zoals thuis, in een restaurant en zelfs vanaf het vakantieadres. Lees meer>

Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door:

1 .... 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 > 299
1 .... 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 > 299

Mobiele apparaten

Bij deze verschuiving hoort nog een ontwikkeling, namelijk die van de mobile devices. Vanuit huis of een andere locatie werken dan kantoor, houdt ook in dat werknemers vanaf die locatie alle functionaliteiten voorhanden moeten hebben, die zij op kantoor ook zouden hebben. Vandaar dat werkgevers veel investeren in het voorzien van mobiele apparaten die werknemers in staat stellen om adequaat te functioneren. Denk hierbij aan devices als tablets, notebooks en smartphones. Ook nieuwe ontwikkelingen zoals webinars en online kennissessies vallen onder de noemer (enterprise) mobility.

Werken in de cloud

Niet alleen de werknemers en de devices zijn mobieler geworden, maar ook de corporate data moet mobieler zijn en altijd en overal voorhanden. Vandaar dat met name in de IT-sector het merendeel van de bedrijven in de cloud is gaan werken. Op deze manier zijn alle gegevens altijd en overal voorhanden (mits er een internetverbinding aanwezig is). Zodoende kunnen de werknemers op elke locatie in de wereld bij alle relevante gegevens. Het voordeel van werken in de cloud is dat gegevens direct gedeeld kunnen worden met anderen en wijzigingen ook direct worden bijgehouden.

Security

Mobility brengt ook risico’s met zich mee. Zo kan er verlies van data ontstaan, vandaar dat mobility en security vaak hand in hand gaan. Bedrijven hanteren vaak een strak beleid voor mobilty en security, vandaar dat het van belang is om de werknemers goed in te lichten.

 

 

Nieuwsarchief Tip de redactie