Het Maastricht UMC+ en Epic hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de invoering van een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD). Een belangrijke stap richting de invoering van een nieuw EPD, dat gaat zorgen voor beter inzicht in de eigen gegevens voor patiënten en minder registratielast voor zorgverleners.
Aan het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst ging een Europese aanbestedingsprocedure vooraf, waarbij Epic voor Maastricht UMC+ als best passende leverancier uit de bus kwam. Het systeem van Epic sluit goed aan op onze visie en ambities op het gebied van zorg, onderzoek en onderwijs & opleiding.
Werken in één EPD
Het EPD van Epic zal het huidig EPD (van SAP/Cerner) én andere systemen in ons ziekenhuis vervangen. Dit betekent dat al onze zorgverleners straks in één EPD zullen werken. Een groot voordeel van het EPD van Epic is de eenmalige invoer en het delen van gegevens (denk aan de voorgeschiedenis, medicatie of allergieën van een patiënt). Doordat deze informatie voor alle geautoriseerde zorgverleners ter beschikking staat, zal dit een vermindering betekenen op de registratielast.
Inzicht in dossier
Met behulp van het vernieuwde patiëntportaal krijgen patiënten inzicht in diezelfde gegevens in hun dossier. Zij kunnen actief participeren door bijvoorbeeld vragenlijsten in te vullen, afspraken in te zien of een samenvatting van het dossier te downloaden (Basisgegevensset Zorg (BGZ)).
Academische Alliantie
Met de overstap naar het EPD van Epic maken we straks gebruik van hetzelfde systeem als Radboudumc, onze partner in de Academische Alliantie. Dit biedt ons de mogelijkheid om ook op dit onderwerp met en van elkaar te leren en zo onze zorg verder te ontwikkelen.