Kwart van de organisaties handelen inzageverzoeken niet goed af

02-03-2023 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Kwart van de organisaties handelen inzageverzoeken niet goed af

Een kwart van de organisaties handelen inzageverzoeken van consumenten niet goed af. De partijen halen de gestelde deadline niet of leveren verkeerde gegevens aan.

Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bedrijven zijn wettelijk verplicht na een inzageverzoek binnen een maand te laten weten welke data zij van een persoon verzameld hebben. Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen 100 organisaties welke persoonsgegevens zij over hen hebben verzameld. Het gaat daarbij om diverse instellingen, variërend van overheden en dienstverleners tot goede doelen en webwinkels. 26 organisaties konden de gevraagde gegevens niet binnen het wettelijk termijn aanleveren.

Reactie blijft uit of omvat onvoldoende informatie

Vier bedrijven stuurden wel een ontvangstbevestiging, maar reageerde verder niet op de vragen. Zes organisaties gaven alleen een algemeen gegevens over de data die zij verzamelen. Bij bedrijven die wel reageerden ontbraken soms belangrijke gegevens. De websites van AliExpress, Ikea, TikTok en Tuya geven een foutmelding bij het invullen van het formulier of downloaden van gegevens, meldt de Consumentenbond.

Zeventien organisaties waaronder Belastingdienst, Blokker en T-Mobile leverde de opvraagde informatie te laat aan. De Belastingdienst had hiervoor zelfs 54 dagen nodig, en stuurde alsnog slechts een deel van de gegevens. ‘Ik ben van mening dat uw verzoek om inzage zeer algemeen is geformuleerd', merkte de Belastingdienst hierbij op. De Consumentenbond spreekt van een 'halve beschuldiging'.

T-Mobile ging op twee manieren in de fout. In een geval leverde het gegevens te laat aan. In een ander geval gaf het alleen een beschrijving van het soort gegevens dat het verzameld. In een reactie trekken de meeste partijen wel het boetekleed aan en beloven beterschap, meldt de Consumentenbond.

Aankaarten bij toezichthouders

Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar is kritisch. "Het onderzoek laat zien dat veel organisaties bijna 5 jaar na invoering van de AVG nog altijd niet in staat zijn te voldoen aan hun wettelijke verplichtingen. Zelfs onze eigen overheid lukt het niet. Dat kan echt niet en we zullen dit dan ook bij de Autoriteit Persoonsgegevens en op Europees niveau aankaarten", aldus Molenaar.

Terug naar nieuws overzicht