SLTN ondersteunt Kantar

22-11-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

SLTN ondersteunt Kantar

Kantar is één van 's werelds grootste bureaus op het gebied van marketingdata en analytics. Opgericht in 1945 als onderzoeksbureau NIPO, het Nederlands Instituut voor Publieke Opinie, werken vandaag de dag wereldwijd zo’n 30.000 mensen voor Kantar en verwerken ze de data van 88 miljoen respondenten. Kantar is dan ook de grootste organisatie op het gebied van data, insights, analytics en consultancy. SLTN ondersteunt Kantar.

Kantar verzamelt data digitaal en deelt de inzichten in realtime - op schaal en met hoge snelheid. Het hoge aantal marktonderzoeken kan succesvol worden uitgevoerd onder andere door goed doordachte automatisering. Kantar gebruikt bijvoorbeeld AI en machine learning om bestaande diensten sneller en goedkoper te maken en om nieuwe diensten aan te bieden die eerder nog onmogelijk leken. In 2021 vond er bij Kantar een reorganisatie plaats, waarbij de afdeling automatisering is ingekrompen, zodat er focus komt op de core-business. SLTN is hierbij gevraagd om de IT-omgeving future proof te maken en te houden.

Kantar helpt bedrijven te optimaliseren

Aram Meuleman, Director Data & Automation bij Kantar Benelux is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met automatisering, dashboarding, dataprocessing en scripting. Meuleman: “Kantar is één van 's werelds grootste marktonderzoekbureaus. Dit betekent dat wij een breed scala aan klanten op het gebied van branding, customer experience, innovatie en media helpen met zoeken van antwoord op de vraag: ‘Wat houdt mijn klanten bezig en waar kunnen we beter in worden?’ Om die vragen te beantwoorden sturen wij over het algemeen een vragenlijst naar onze respondenten of klanten, om vragen te stellen als ‘Hoe vind je de ervaring met dit merk? ’Hoe kan dit merk beter worden?’ ‘Wat kan het bedrijf beter doen om u te ondersteunen?’ Hieruit komen rapportages, aanbevelingen en dashboards voor onze klanten.”

Als je zoveel data verwerkt is het belangrijk dat je zoveel mogelijk automatiseert om aan de vraag van je klanten te kunnen voldoen. Dit vraagt veel van de IT-afdeling, want je moet zorgen dat alle processen goed verlopen, dat de data maximaal beschermd is en dat je alert bent op nieuwe toepassingen die de processen kunnen verbeteren. Meuleman: “Automatisering binnen marktonderzoek is ontzettend belangrijk en wordt ook steeds belangrijker. Het moet allemaal steeds sneller gaan en klanten hebben steeds meer behoefte aan realtime inzage in de resultaten van hun onderzoeken. Daarin is automatisering cruciaal.”

Toevallige samenwerking

SLTN en Kantar werken nu enkele jaren samen. De samenwerking begon door een toevallige ontmoeting op de tennisbaan toen Kantar op zoek was naar een ontwikkelaar. Inmiddels werkt een grote groep SLTN-medewerkers aan diverse projecten van Kantar. Meuleman: “Binnen marktonderzoek worden steeds meer standaard applicaties gebruikt om zo snel mogelijk en zo goed mogelijk resultaten te kunnen koppelen aan de klanten. Maar we doen ook klant specifieke projecten. Voor grote klanten en belangrijke onderzoeken maken we maatwerk. Dit betekent dat we automatiseren op een heel specifiek niveau en het betekent dat we applicaties bouwen in Microsoft.net met een SQL-database erachter die we hosten in onze eigen Microsoft Azure omgeving.”

Tot 2020 had Kantar Nederland een eigen automatiseringsafdeling. Toen deze afdeling te klein werd is besloten om het beheer en onderhoud van de grote applicaties uit te besteden aan SLTN. Meuleman: “We hadden al ervaring met SLTN, omdat ze al op project specifieke basis voor ons werkten. In 2020 hebben we ervoor gekozen de hele uitbesteding aan SLTN over te dragen. Dit betekent dat wij ons focussen op de marktonderzoekskant van de automatisering en zij focussen volledig op de automatiseringskant. Zo hebben we een beetje het beste van beide werelden.”

Terug naar nieuws overzicht