Canalys: Zwakke vraag naar tablets en Chromebooks zet door in derde kwartaal

02-11-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Canalys: Zwakke vraag naar tablets en Chromebooks zet door in derde kwartaal

De wereldwijde pc-markt inclusief tablets is in het derde kwartaal opnieuw gekrompen. De markt is voor het vijfde jaar op rij gekrompen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In totaal zijn 105,6 miljoen units verscheept, wat 14% minder is dan in het derde kwartaal van 21%. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022 bedraagt de stijging 1%. In dat kwartaal werd de bevoorrading ernstig verstoord als gevolg van COVID-lockdowns in China.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. De vraag in alle productcategorieën en eindgebruikerssegmenten stond onder druk door de verslechterende macro-economische omstandigheden, aangezien zowel consumenten als bedrijven voorzichtiger zijn met uitgaven aan apparaten. De vraag naar tablets daalden met 6% in het derde kwartaal tot 35,3 miljoen eenheden, terwijl de vraag naar Chromebooks met 29% daalden tot 4,2 miljoen eenheden. Dit is het laagste aantal verzendingen in het derde kwartaal sinds 2019.

Daling van tabletmarkt zet door

De daling van de tabletmarkt zet in het derde kwartaal door, na de daling van 11% in het voorgaande kwartaal. Apple is marktleider, maar de iPad-leveringen daalden met 12% op jaarbasis tot 13,4 miljoen stuks. Samsung is de op een na grootste speler en verscheepte in het derde kwartaal 6,6 miljoen exemplaren, wat een relatief bescheiden daling van 8% is. Amazon staat op de derde plaats en leverde met 3,2 miljoen units 18% meer apparaten. Deze groei is gedreven door forse kortingen op zijn Fire-tablets op Prime Day. Lenovo en Huawei nemen de vierde en vijfde plaats in, waarbij beide Android-leveranciers aanzienlijke dalingen noteren van respectievelijk 37% en 41%.

canalys-pc-markt-2022q3-1.jpg canalys-pc-markt-2022q3-krimp2.png
"De verminderde behoefte aan tablets in de postpandemische wereld is verergerd door de toegenomen macro-economische druk op de consumentenbestedingen", zegt Canalys-analist Himani Mukka. “Nu het persoonlijke onderwijs grotendeels is hervat en mensen minder tijd binnenshuis en op apparaten doorbrengen, dalen de uitgaven voor het vernieuwen of upgraden van tablets sterk naarmate de huishoudbudgetten worden teruggebracht. Maar promotionele activiteiten door leveranciers en detailhandelaren, waaronder back-to-school-deals, samen met toenemende implementaties in de commerciële sector, hebben ertoe bijgedragen dat de verzendvolumes op een hoger niveau bleven dan vóór de pandemie. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat de tabletmarkt de hoogtepunten van 2020 en 2021 weer zal bereiken, is het traject positiever dan een paar jaar geleden werd verwacht en signaleren leveranciers aanhoudende focus op de categorie. Nieuwe spelers betreden de markt in vooral de lage tot middenklasse Android-ruimte in Azië, een regio die de komende jaren groeimogelijkheden biedt in eindgebruikerssegmenten. De medische en auto-industrie in India zijn voorbeelden van verticale sectoren die de implementatie van commercieel beoogde tablets opvoeren. Ondertussen heeft de zwaargewicht Apple in de industrie nu een breed tabletportfolio dat verschillende prijsklassen en gebruiksscenario's omvat, en brengt ook zijn sterkste innovatie - de M2-chipsets - naar de iPad Pro."

canalys-pc-markt-2022q3-krimp3.jpg

Verzadiging van onderwijsmarkt

"Het derde kwartaal zorgt voor verdere druk op de Chromebook-markt, omdat de verzadiging van de vraag naar onderwijs zijn tol blijft eisen", zegt Canalys Research Analyst Brian Lynch. “Sinds de onderwijsmarkt in het derde kwartaal van 2021 voor het eerst tekenen van verzadiging vertoonde, hebben leveranciers moeite om groeimogelijkheden in andere segmenten te vinden terwijl ze hoge voorraadniveaus beheren. In de tweede helft van 2021 werd een daling van de vraag naar Chromebooks verwacht, maar de omvang van de daling is verergerd door economische tegenwind, beperkte onderwijsbudgetten en het afnemende momentum bij consumenten en bedrijven. De huidige situatie van hoge voorraadniveaus en lage vraag heeft bij sommige leveranciers het enthousiasme voor Chromebooks aangetast. Windows-gebaseerde onderwijs-pc's wekken meer belangstelling omdat ze alternatieve verkoopmogelijkheden bieden in toekomstige gevallen van grillige onderwijsvraag. Toch is de wereldwijde vraag naar onderwijs in het voordeel van Chromebooks, aangezien deze het grootste deel van de geïnstalleerde basis uitmaken en de voorkeur hebben van IT-beheerders in het Amerikaanse onderwijssysteem. Aankomende pieken in de vraag naar onderwijs komen Chromebooks meer ten goede dan concurrerende apparaten.”

canalys-pc-markt-2022q3-krimp3.png

Acer boekte het meeste succes in deze verzadigde, met de eerste plaats in het derde kwartaal met meer dan een miljoen verzonden eenheden. Het bedrijf zag zijn leveringen met 11% groeien, waarbij de markt goed is voor meer dan een kwart van de totale verzendingen. HP staat op de tweede plaats in de Chromebook-ranglijst, nadat het de afgelopen kwartalen het zwaardere dalingen noteerde dan andere leveranciers. Zo zag HP de verzendingen in het afgelopen kwartaal met 27% dalen tot 800.000 eenheden. Lenovo kent de sterkste daling van alle grote leveranciers met een daling van 50%. Canalys schrijft dit toe aan hoge voorraadniveaus en een verschuiving van het onderwijsportfolio van Lenovo richting Windows-apparaten. Dell, dat tijdens de pandemie minder focus op de Chromebook-markt had, ziet een bescheiden daling van de verzendingen van 11%. Asus neemt de vijfde plaats in de markt in met een marktaandeel van 9,6%.

In de totale pc-markt (desktops, notebooks en tablets) is Apple marktleider met 23,4 miljoen verkochte eenheden wereldwijd. Het bedrijf beschikt over een marktaandeel van 22% en noteerde als enige grote leverancier in het derde kwartaal een jaar-op-jaar groei realiseerde. Met 19,4 miljoen verkochte eenheden en een marktaandeel van 18% staat Lenovo op de tweede plaats, met een daling van 21% op jaarbasis. HP volgt met een daling van 28% in verzendingen tot 12,7 miljoen eenheden en een marktaandeelverlies van twee procentpunten in vergelijking met het derde kwartaal van 2021. Dell staat op de vierde plaats met 12 miljoen verscheepte eenheden, een daling van 21%. Samsung staat op plaats vijf met 7,3 miljoen verscheepte eenheden en een meer bescheiden daling van 13%.

canalys-pc-markt-2022q3-krimp4.png

Terug naar nieuws overzicht