Canalys: Negen procent minder smartphones verscheept in tweede kwartaal

19-07-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Canalys: Negen procent minder smartphones verscheept in tweede kwartaal

Wereldwijd zijn op jaarbasis 9% minder smartphones verscheept in het tweede kwartaal van 2022, blijkt uit cijfers van Canalys. De marktonderzoeker wijt de krimp aan economische tegenwind en regionale onzekerheid.

Samsung is marktleider met een marktaandeel van 21%. Het bedrijf versterkte zijn aanbod van de low-end A-serie. Apple volgt met 17%, onder meer dankzij sterke vraag naar de iPhone 13. Xiaomi heeft een marktaandeel van 14% in handen. Het bedrijf blijft net als OPPO en vivo (respectievelijk 10% en 9% marktaandeel) worstelen op de Chinese markt.

canalys-smartphones-2q2022.jpg

"Verkopers zijn gedwongen hun tactieken in het tweede kwartaal te herzien, omdat de vooruitzichten voor de smartphonemarkt voorzichtiger werden", zegt Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. "Economische tegenwind, lage vraag en voorraadstapeling hebben ertoe geleid dat leveranciers hun portfoliostrategieën voor de rest van 2022 opnieuw hebben beoordeeld. Het middensegment met overaanbod is een segment waar leveranciers zich concentreren op het aanpassen van nieuwe lanceringen, aangezien consumenten met een beperkt budget hun apparaataankopen richting de onderkant van de markt verschuiven.”

canalys-smartphones-2q2022-2.jpg

"De dalende vraag baart de hele toeleveringsketen van smartphones zorgen", zegt Canalys-analist Toby Zhu. "Terwijl de levering van onderdelen en de kostendruk afnemen, blijven er binnen de logistiek en de productie een aantal zorgen bestaan. Denk hierbij aan de strengere importwetten en douaneprocedures van sommige opkomende markten, die zendingen vertragen. Op de korte termijn zullen leveranciers proberen de doorverkoop te versnellen met behulp van promoties en aanbiedingen voorafgaand aan nieuwe lanceringen tijdens de feestdagen. Met als doel de liquiditeitsdruk van het kanaal te verlichten. Maar in tegenstelling tot de opgekropte vraag van vorig jaar, wordt het besteedbaar inkomen van consumenten dit jaar beïnvloed door de stijgende inflatie. Een diepgaande samenwerking met partnerkanalen om de voorraad- en leveringsstatus te bewaken, is van vitaal belang voor leveranciers om kansen op korte termijn te identificeren en tegelijkertijd gezonde kanaalpartnerschappen op de lange termijn te behouden."

canalys-smartphones-2q2022-3.png

Terug naar nieuws overzicht