Databricks, gespecialiseerd in data, AI en lakehouse-architectuur, lanceert het eerste lakehouse-platform dat speciaal is ontworpen voor datagedreven media- en entertainmentorganisaties. Het Lakehouse for Media & Entertainment biedt een centraal platform dat organisaties helpt data, analytics en AI effectiever in te zetten voor consumenten, adverteerders en mediapartners. Early adopters zijn Databricks klanten als Acxiom, Warner Bros. Discovery en SEGA. Databricks werkt ook samen met Amazon Web Services (AWS) en branchepartners als Cognizant, Fivetran, Labelbox en Lovelytics.
Lakehouse for Media en Entertainment bevat data-oplossingen en kant-en-klare bouwstenen voor kritieke use-cases in de sector. Denk hierbij aan AI-gedreven recommendation engines, Customer Lifetime Value- en churntools, het verbeteren van de klantervaring, community-analyse om giftig taalgebruik tegen te gaan en advertentie-optimalisatie. Dankzij de ondersteuning voor realtime analytics, business intelligence (BI) en AI-activiteiten op alle (on)gestructureerde datatypes, stelt Databricks media-organisaties in staat al hun data in te zetten om een holistisch beeld van hun publiek en adverteerders op te bouwen, realtime beslissingen te nemen en innovatie te stimuleren.
"Lakehouse voor Media en Entertainment staat centraal in de manier waarop we met onze spelers omgaan en onze data science-activiteiten stroomlijnen”, zegt Felix Baker, Manager Data Services bij SEGA Europe. “Dankzij het Lakehouse platform zijn datasets beschikbaar in één gecentraliseerde omgeving, zodat we belangrijke statistieken veel efficiënter kunnen aanwenden. Hierdoor kunnen we meer gepersonaliseerde ervaringen voor spelers creëren, community-activiteiten aansturen en ons eigen machine learning-algoritme ontwikkelen om games beter af te stemmen op onze spelers.”
"Bij Warner Bros. Discovery zetten we het Lakehouse platform van Databricks op AWS in voor content discovery en het verbeteren van kijkervaringen”, zegt Martin Ma, Group VP Engineering bij Warner Bros. Discovery. “Door gebruik te maken van data om consumentengedrag beter te voorspellen en gepersonaliseerde contentaanbevelingen in realtime te bieden, zijn we in staat om de kijkerservaring aan te passen aan onze klanten en hun algehele betrokkenheid te verbeteren."
Meer waarde leveren door middel van big data, analytics en AI is een van de belangrijkste aandachtspunten voor media- en entertainmentorganisaties over de hele wereld”, aldus Marc Aldrich, General Manager Global Media & Entertainment bij AWS. “We zijn verheugd dat we Databricks' Lakehouse for Media and Entertainment op AWS kunnen ondersteunen. Deze oplossing zal klanten helpen slimmere consumentenervaringen te leveren, resultaten voor adverteerders te versterken en de content lifecycle te verbeteren, dankzij de kracht van data.”
Voor de media- en entertainmentbranche zijn speciale Solution Accelerators ontworpen, bouwstenen om een vliegende start te maken met analytics. Deze bouwstenen bieden een blauwdruk van data-analytics en machine learning use cases en maken gebruik van best practices die data-engineers en data scientists weken of zelfs maanden aan ontwikkeltijd kunnen besparen.
Enkele voorbeelden van Solution Accelerators:
AWS en consultancy partners als Cognizant en Lovelytics versnellen de ingebruikname van het Lakehouse platform door Brickbuilder Solutions te ontwikkelen voor de Media- en entertainmentbranche. Dit zijn op maat gemaakte oplossingen die de kracht van het Databricks Lakehouse platform combineren met de bewezen ervaring van partners. Momenteel zijn van partners Labelbox en Fivetran oplossingen beschikbaar voor Lakehouse for Media en Entertainment:
"De uitvoering van een data-, analytics- en AI-strategie is belangrijker dan ooit voor mediabedrijven om wendbaar, concurrerend en datagedreven te blijven, zeker nu de eisen van het publiek veranderen onder invloed van een snel evoluerend medialandschap", zegt Steve Sobel, Global Industry Leader voor Media & Entertainment bij Databricks. "We zijn verheugd samen te werken met brancheleiders als AWS, Cognizant, Fivetran, Labelbox en Lovelytics om media- en entertainmentorganisaties met het Databricks Lakehouse for Media en Entertainment in staat te stellen wereldwijd innovatieve, slimmere en persoonlijkere ervaringen voor consumenten en adverteerders te leveren - en deze te monetariseren."