De volledige workflow van Foodprint Group, een bedrijf dat organisaties in de foodservice- en horecasector helpt afval en koolstofemissies te verminderen, is herontworpen en gedigitaliseerd met behulp van het Mendix low-code platform. Het bedrijf ontwikkelde een aantal applicaties - Foodprint Trax en Foodprint Scorecard - om onder meer CO2-compensatie, recycling en hergebruik van afval in de horeca te monitoren. Ook creëerde men een klantendashboard voor realtime rapportage en datavisualisatie. Daarnaast bestaat de nieuwe software suite uit een virtuele onboarding-tool voor klanten die remote werken.
Het probleem dat Foodprint aanpakt, kent wereldwijde gevolgen. De wereld verspilt elk jaar ongeveer 1,4 miljard ton voedsel. De Verenigde Staten zijn hierbij koploper met jaarlijks bijna 40 miljoen ton. Meer dan 80 procent van dit verspilde voedsel belandt op stortplaatsen of wordt verbrand. De digitale oplossingen van Foodprint helpen horeca- en foodservicebedrijven die verspilling te verminderen, recycling te verbeteren, te voldoen aan wettelijke vereisten en slimmere, datagedreven beslissingen te nemen voor inkoop- en voorraad. "We stellen onze klanten in staat rendement te behalen op drie gebieden: kostenbesparing, besparingen op broeikasgassen en het realiseren van voordelen voor de volksgezondheid", vertelt Christina Grace, medeoprichter en CEO van Foodprint Group.
De nieuwe digitale oplossingen van Footprint omvatten:
"Voorheen duurde het weken om informatie van klanten te krijgen", zegt Krietta Marley, vice-president productontwikkeling bij Foodprint. “De dag dat we deze tool in gebruik namen waren we opgelucht. We hoeven niet langer van verschillende mensen die wereldwijd vanaf veertig locaties werken informatie via e-mail te verzenden en ontvangen. We hebben voorheen zoveel tijd besteed aan het opslaan van e-mail bijlagen en aan het zoeken in Google Drive-mappen. Deze tijdrovende activiteit is niet langer nodig.”
Grace voegt toe: “De nieuwe applicaties hebben ons getransformeerd in het bedrijf dat we willen zijn, een zero waste technologiebedrijf dat ook e-learning en performance management levert. Mendix heeft gezorgd dat we het arbeidsintensieve handwerk konden vervangen door technologiegedreven functies.”
In samenwerking met Mendix-partner Indium Software zijn de applicaties van Foodprint al succesvol ingezet bij klanten in onder meer Amerika, Canada, Engeland, Mexico, China, Vietnam, de Filippijnen, de Verenigde Arabische Emiraten en Maleisië. Grace: "Omdat Mendix best practices voor governance en compliance integreert hebben we kunnen voldoen aan strikte beveiligingseisen voor digitale operaties in landen als China en Vietnam. Dit is een onmisbaar aspect van het platform. Hierdoor kan een klein bedrijf als het onze wereldwijd impact hebben bij internationale klanten.”
"We zijn trots dat we met ons platform en kennis, iedereen kunnen ondersteunen die een goed idee wil omzetten in software", zegt Sheryl Koenigsberg, global vice president product marketing bij Mendix. “We worden het komende decennium geconfronteerd met grote uitdagingen op het gebied van milieu en duurzaamheid. Tegelijkertijd is het hoopvol te zien dat low-code een groot aantal mensen met verschillende achtergronden in staat stelt grote veranderingen te realiseren met digitale oplossingen.”
Voordat Foodprint voor het Mendix low-code platform koos, werd gewerkt met tools als Google docs, e-mail en een klantgerichte interface gebouwd met WordPress. Er was geen geïntegreerde backend om de data automatisch te verwerken. Grace: “Om succesvol te zijn als start-up moeten we technologisch in staat zijn ons bedrijf en onze impact op te schalen. Toegang tot het robuuste low-code ontwikkelplatform van Mendix help ons de efficiëntie en effectiviteit van automatisering te benutten en valideren dat ons zero waste-programma onze klanten helpt hun doelen te bereiken. We weten ook dat we Mendix niet gaan ontgroeien. Het is een krachtige tool die zo ongeveer alles kan, maar het heeft ook de flexibiliteit om ons nu te laten concentreren op de behoeften die er op dit moment zijn en later functionaliteit en updates toe te voegen. Voor een bedrijf met beperkte middelen kan dat het verschil maken.”