Groeiend Matrix42 wil het Nederlandse partnerkanaal uitbreiden

Cees Broer, Area Sales Director Matrix42 Northern Europe

17-12-2021 | door: Johan van Leeuwen
Deel dit artikel:

Groeiend Matrix42 wil het Nederlandse partnerkanaal uitbreiden

Met behulp van een nieuwe investeerder, een populair digitaal platform, een breed productportfolio en een groeiend partnerlandschap, timmert Matrix42 aan de weg. De specialist in Enterprise Service Management liet al 17 kwartalen op rij groei zien. Cees Broer, Area Sales Director Northern Europe, legt uit hoe dat komt.

Cees Broer werkt al een kleine veertig jaar in de IT. Meestal bij Amerikaanse bedrijven, maar sinds februari dit jaar bij de van origine Duitse softwareleverancier Matrix42. “Dat is een groot verschil”, geeft hij aan. “In de VS ligt de nadruk heel erg op de resultaten en het nemen van snelle beslissingen. Bij Matrix42 worden keuzes heel weloverwogen gemaakt, gericht op de lange termijn en de toegevoegde waarde voor klanten. Kwaliteit staat altijd voorop.”

Werkomgeving
Matrix42 viert over een paar maanden zijn dertigste verjaardag. In de beginjaren hield het zich bezig met Unified Endpoint Management, het beheer van grote infrastructuren en de consultancy daaromheen. Vandaag de dag omschrijft het bedrijf zich als specialist in Enterprise Service Management. Het helpt organisaties bij het omzetten van diensten in ervaringen en bij het beheren en beveiligen van de werkomgeving van hun medewerkers. De software maakt het mogelijk om devices, applicaties, processen en diensten te beheren en ondersteunt de integratie van fysieke, virtuele, mobiele en cloudgebaseerde werkplekomgevingen in bestaande infrastructuren.

Vooral de laatste jaren klopt Matrix42 steeds nadrukkelijker op de deur. Het bedrijf liet al 17 kwartalen op rij groei zien. Het heeft kantoren in steeds meer Europese landen en is ook actief in de Verenigde Staten. Broer: “We zijn enorm aan het internationaliseren. In Duitstalige landen zijn we een grote naam en werken ongeveer vijfduizend klanten (waaronder Puma, Deutsche Telekom en Infineon, red.) met onze oplossingen. In andere landen groeit dat aantal ook heel snel. We zijn er vooral trots op dat klanten, als ze eenmaal voor ons kiezen, bijna niet meer weggaan. De retentiewaarde ligt rond de 98,9 procent. Dat is niet voor niets.”

Een belangrijke recente ontwikkeling is de investering van het Britse Corten Capital, afgelopen voorjaar. “Zij gaan ons helpen om onze groeiambities waar te maken”, zegt Broer. Matrix42 kiest bij die groeiplannen voor de cloud. “We willen een cloudbased bedrijf zijn. Op dit moment bestaat zeventig procent van onze verkoop al uit abonnementen, met name cloud.”

Silo’s doorbreken
“Als je lang in de IT werkt, dan merk je dat de complexiteit flink is toegenomen”, legt Broer uit. “De IT-organisatie moet steeds meer applicaties managen. Er zijn daarnaast ook meer gebruikers en vooral meer devices. Gebruikers worden bovendien steeds mondiger. Ze bepalen zelf wanneer, waar en met welk device ze willen werken en verwachten dat hun IT-organisatie dat gewoon goed regelt. Beveiliging wordt daarbij steeds belangrijker en uitdagender door allerlei dreigingen en het ontstaan van shadow IT.” Dat zijn de uitdagingen die Matrix42 op wil lossen. “We hebben als doel om silo’s te doorbreken. We managen alle endpoints, alle applicaties en alle services binnen één oplossing. We vereenvoudigen, automatiseren en beveiligen de processen.”

Vorig jaar introduceerde Matrix42 zijn Digital Workspace Platform. “Sinds we dat platform hebben, stappen veel bedrijven over en merken we een flinke groei.” Op dat platform staan alle applicaties. Die kunnen stand alone draaien, maar ook als gezamenlijke suite. De basis wordt gevormd door oplossingen voor Secure Unified Endpoint Management en Enterprise Service Management. Security is embedded in het platform. “We richten ons sterk op dataprotectie, waarmee we het soort datalekken zoals je nu veel in het nieuws ziet, kunnen helpen voorkomen. Veel van die aanvallen zijn relatief makkelijk te voorkomen wanneer je een aantal maatregelen treft, zoals encryptie en het goed regelen van de autorisatie. We bieden daarnaast de mogelijkheid om realtime te controleren of bepaalde kernwoorden voorkomen in data die naar buiten wordt gestuurd.”

De producten worden goed gewaardeerd door analisten, geeft Broer aan. “Forrester heeft ons deze maand genoemd als ‘strong performer’ op het gebied van Enterprise Service Management en Gartner plaatste ons in de kwadranten van Software Asset Management en Unified Endpoint Management Tools.”

Het complete alternatief
De ambities van Matrix42 blijken ook uit een aantal acquisities die het bedrijf de afgelopen tijd deed. “Eind vorig jaar namen we FastViewer over, leverancier van een product voor remote control. Daarmee bieden we onze klanten de mogelijkheid om via het internet support te leveren aan hun eindgebruikers. Zeker tijdens de huidige pandemie is dat heel waardevol. Een andere overname waar we erg blij mee zijn is die van FireScope, waardoor we dependancy mapping kunnen bieden. Het product verzamelt data van je netwerk, je applicaties, je servers en je storage en daarmee krijg je input voor een configuration management database. Het goed kunnen managen van je omgeving begint namelijk bij weten wat je hebt. Dat product blijkt echt een deuropener, het is voor veel bedrijven interessant.”

Matrix42 richt zich grofweg op bedrijven met 500 tot 5000 werkplekken. “Dat is een doelgroep die behoorlijk veeleisend is. Producten moeten eenvoudig in gebruik zijn, maar ook functioneel compleet, flexibel, snel te implementeren en betaalbaar. Met ons portfolio, waarmee je naadloos combinaties kunt maken, kunnen we daar heel goed aan voldoen. Onze kracht is onder meer dat we flexibel zijn. Als een klant bijvoorbeeld vast wil houden aan Microsoft SCCM, dan kunnen ze dat gewoon blijven doen, maar tegelijkertijd ook nog profiteren van de toegevoegde waarde van onze andere producten. Ook ons brede portfolio is een belangrijke kracht. We zijn daardoor het complete alternatief voor de midmarket.”

Partnerkanaal
Broer is zeer enthousiast over zijn nieuwe werkgever, maar er blijven altijd uitdagingen en verbeterpunten. “In deze regio is er qua naamsbekendheid nog veel winst te behalen. We zijn nog niet zichtbaar genoeg. Daar gaan we op allerlei manieren hard aan werken. Daarnaast willen we het partnerkanaal uitbreiden. Partners zijn heel belangrijk voor ons. Zeventig procent van onze business gaat via hen, vooral omdat zij weten wat er in de markt speelt. We zijn op zoek naar nieuwe partners die in ons willen investeren en waarmee we echt kunnen samenwerken. Dat kunnen partners zijn met een breed aanbod, maar ook bedrijven met een specialisatie in een onderdeel van ons portfolio. We kunnen hen op allerlei manieren ondersteunen. Ik hoor van onze bestaande partners vaak de feedback terug dat ze verrast zijn door de breedte en de kwaliteit van ons portfolio en de mogelijkheden die we bieden.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace