Voor het versnellen van waardecreatie moeten CIO's en IT-managers zich concentreren op drie belangrijke gebieden: overal leiden, verbindingen onderhouden en verder reiken. Dit stelt marktonderzoeker Gartner.
Tijdens de openingskeynote van het Gartner IT Symposium/Xpo EMEA, dat vandaag tot en met donderdag virtueel plaatsvindt, meldt senior onderzoeksdirecteur bij Gartner Mbula Schoen dat naarmate organisaties uit de verstoring van de Covid-19-pandemie blijven komen, CIO's en IT-leiders op fundamenteel nieuwe manieren waarde moeten creëren.
CIO's en IT-managers moeten zich richten op overal leiden om ervoor te zorgen dat ondernemingen en talent gereed zijn; verbindingen onderhouden om de gereedheid van het ecosysteem te waarborgen; en verder reiken door gebruik te maken van technologie en de bereidheid van de samenleving.
Gartner voorspelt dat tegen het einde van 2022 het aandeel kenniswerkers dat op afstand werkt is toegenomen tot 47%, ten opzichte van 27% in 2019. Simpelweg van on-site naar remote gaan is echter niet het einddoel, maar een startpunt voor CIO's voor radicale flexibiliteit en het implementeren van een nieuwe manieren van werken – met ondersteunende technologie – in de hele onderneming.
Voor het aantrekken en behouden van het benodigde IT-talent raadt Gartner CIO's aan om drie dingen te doen:
"Waar we werken, waar technologisch leiderschap vandaan komt en waar IT wordt geproduceerd, is verschoven", zegt Schoen. "CIO's en IT-managers moeten profiteren van veranderingen rond de toekomst van werk om hun teams en hun ondernemingen vooruit te helpen."
Waar innovatie plaatsvindt, is veranderd bij leverancierspartners, ecosystemen en zelfs klanten. Dit is van invloed op waar bedrijfswaarde wordt gegenereerd.
"We bevinden ons nu in de positie om verder te gaan en problemen van wereldklasse op te lossen, maar CIO's kunnen dit niet alleen", zegt Hung LeHong, vooraanstaande research vice president en Gartner Fellow. "CIO's moeten de versnelling van digitale investeringen als gevolg van de pandemie benutten om het volgende niveau van resultaten in de gezondheidszorg, het onderwijs, de industrie en het openbare en commerciële leven na te streven. Dit vereist nieuwe manieren om samen te werken en platforms te bouwen die ecosystemen ondersteunen om samen problemen van wereldklasse op te lossen.”
Gartner raadt CIO's en IT-managers aan zich te concentreren op drie soorten partnerconnecties: één-op-één, één-op-veel en veel-op-veel.
"Uiteindelijk laten deze drie soorten partnerschappen zien dat de CIO een partnerexpert moet worden en verbindingen moet onderhouden om allerlei soorten partnerschappen op te bouwen", aldus LeHong.
Wanneer de locatie van werk, innovatie en bedrijfswaarde verschuift, stelt dit CIO's en IT-managers in staat verder te reiken dan de beperkingen van het huidige denken.
“Het antwoord op de vraag ‘waar de volgende keer’ kan niet alleen in termen van locatie of richting zijn. 'Waar' is eigenlijk de verkenning van hoe waarde kan worden gevonden en hoe daarvan profijt kan worden genomen", zegt Daryl Plummer, distinguished research vice president en Gartner Fellow. “CIO's moeten heroverwegen hoe ze over waarde denken en hoe ze die waarde bereiken. Ze hebben behoefte aan een bredere kijk op de rol die technologie daarbij speelt. En ze moeten het lef hebben om verder te reiken dan het ‘waar’ om vrijheid te ontdekken.”
Gartner-analisten melden dat technologie CIO's kan helpen zich te bevrijden van historische inzichten, verouderde bedrijfspraktijken en vooringenomenheid. Vrij zijn van historische inzichten stelt CIO's in staat tot het gebruik van technologie voor het oplossen van problemen van wereldklasse die kunnen helpen bij het ontdekken van nieuwe bronnen van waarde.
Historisch inzicht suggereert bijvoorbeeld dat bedrijven persoonlijke gegevens van hun klanten moeten verzamelen voor het creëren van customer intimacy en waarde. Gartner voorspelt echter dat tot 2024 40% van de mensen opzettelijk hun persoonlijke gegevens zal devalueren, waardoor het moeilijk wordt om geld te verdienen.
Individuele privacy is een probleem van wereldklasse, maar Gartner gelooft dat de oplossing zal komen van machine learning (ML) en synthetische data. Op AI gebaseerde systemen kunnen kunstmatige - of synthetische - datasets creëren die geldig, voorspellend en zo nauwkeurig zijn dat de persoonlijke privacy in de toekomst misschien niet meer hoeft te worden geschonden.
De meeste organisaties proberen inclusieve leiders te ontwikkelen en vooroordelen te verminderen in de algemene werktaken van IT-leiders. Dit is echter niet altijd effectief. Het overwinnen van vooringenomenheid vereist een ingebouwde reactie, wat kan betekenen dat machines soms worden gebruikt om iemands ethische kompas te sturen. AI kan bijvoorbeeld helpen bij het vergroten van de financiële inclusie en oplossen van bias-uitdagingen door mensen te helpen evalueren op hun vermogen om verschillende financiële producten te consumeren, zowel vanuit het oogpunt van betaalbaarheid als vanuit het oogpunt van toegang.
“Vrijheid van vooroordelen betekent niet dat vooroordelen worden geëlimineerd. Het betekent handelen om echte schade door vooringenomenheid tot een minimum te beperken", zegt Plummer. “Ingebouwde vooringenomenheid vereist een ingebouwde reactie! Als CIO zou je technologie moeten eisen met ingebouwde ondersteuning voor het minimaliseren van vooroordelen, het systematisch aanpakken van echte schade en het identificeren van manieren om deze te verminderen.”