Canalys: Aantal verscheepte pc's licht gedaald in derde kwartaal

04-11-2021 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Canalys: Aantal verscheepte pc's licht gedaald in derde kwartaal

De wereldwijde pc-zendingen (inclusief tablets) zijn in Q3 2021 met 2% op jaarbasis teruggelopen tot 122,1 miljoen stuks. Het aantal verscheepte units blijft echter ruim boven het niveau van vóór de pandemie, met een tweejarige CAGR van 10% vanaf Q3 2019. Zowel tablets als Chromebooks daalden na een reeks opeenvolgende kwartalen van groei. Tabletverzendingen daalden met 15% op jaarbasis tot 37,7 miljoen stuks, omdat de behoefte aan tablets ter ondersteuning van consumenten- en onderwijsgebruik in de meeste regio's afnam. Chromebooks leden een nog sterkere daling, met een daling van 37%, voornamelijk als gevolg van een vertraging van de uitgaven voor onderwijs in de VS. Het totale aantal Chromebook-verzendingen bereikte 5,8 miljoen eenheden in het derde kwartaal.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Hoewel de totale tabletmarkt in het derde kwartaal kromp, verscheepten de meeste leveranciers nog steeds meer devices dan voor de pandemie. Met 15,2 miljoen verkochte iPads behield Apple zijn voorsprong in de ranglijst, met een gelijkblijvende prestatie op jaarbasis. Samsung kwam op de tweede plaats ondanks een daling van 20%, met 7,2 miljoen stuks in het derde kwartaal. Lenovo, dat zijn momentum vasthield, was de enige leverancier in de top vijf die een bescheiden groei noteert. Het bedrijf verscheepte 4,2 miljoen units, een stijging van 2% op jaarbasis. Amazon en Huawei vormden de rest van de top vijf, met aanzienlijke dalingen van respectievelijk 45% en 51%.

canalys-pc-markt-q3-2021-4.jpg

canalys-pc-markt-q3-2021-1.png

 

'Tabletmarkt blijft sterk'

"Ondanks het einde van zijn geweldige groei, blijft de tabletmarkt sterk gezien de lange periode van dalingen die voorafgingen aan de COVID-19-pandemie", zegt Canalys-analist Himani Mukka. "Na vijf opeenvolgende groeikwartalen hadden alle regio's behalve Azië-Pacific te maken met een daling van de verzendingen. In het grootste deel van de wereld is de vraag van consumenten en het ondersteunen van elementaire onderwijsfuncties voor jongere kinderen afgenomen in vergelijking met het hoogtepunt van de pandemie. Maar vanwege het grote gat in de penetratie van apparaten in APAC en de voorkeur van de regio voor tablets als leermiddel, houdt de vraag naar verwachting tot begin volgend jaar aan. Het is ook vermeldenswaardig dat ondanks de lange vernieuwingscylus voor tablets, de geïnstalleerde basis de afgelopen 18 maanden explosief is gestegen. Ook indien een groot deel van de gebruikers ervoor kiest hun tablets de komende jaren niet te upgraden, zijn de verzendvolumes naar verwachting hoger dan wat vóór 2020 werd verwacht. Naast de consumentenruimte zal commerciële implementatie van tablets een belangrijk aspect zijn van de versnelde digitale transformatie die bedrijven ondernemen naarmate economisch herstel, nieuwe werkstijlen en 5G-implementaties op gang komen.”

Chromebooks

De Chromebook-markt is getroffen door een enorme daling, met een krimp van 37% op jaarbasis in zendingen (52% op kwartaalbasis) in het derde kwartaal. Dit komt op het moment dat grote onderwijsmarkten zoals de VS en Japan het verzadigingspunt bereiken, waarbij de financiering door de publieke sector van digitale onderwijsprogramma's vertraagt. De Chromebook-markt is enorm gegroeid sinds het begin van de COVID-19-pandemie, onder meer doordat studenten zich moesten aanpassen aan nieuwe leeromgevingen.

canalys-pc-markt-q3-2021-5.jpg

Canalys verwacht dat de Amerikaanse onderwijsmarkt mettertijd aantrekt. Veel schooldistricten wachten op financiering van het ECF-programma van US $ 7 miljard van de Amerikaanse overheid. Canalys verwacht dat de Amerikaanse onderwijsmarkt weer opveert als gevolg van seizoensinvloeden. De afgelopen anderhalf jaar hebben scholen geworsteld om apparaten te kopen, ongeacht de tijd van het jaar. Met de meeste districten met een één-op-één student-tot-pc-ratio, zullen scholen nu strategischer zijn bij het kopen van apparaten ter voorbereiding op een nieuw schooljaar. Deze aankopen vinden meestal in de eerste helft van een jaar plaats

'Gebruikersbestand is enorm gegroeid'

"Chrome's focus op de onderwijsmarkt betekende dat het op een gegeven moment zou vertragen", zegt Canalys Research Analyst Brian Lynch. "Overheden, onderwijsinstellingen en huishoudens hebben meer dan een jaar zwaar geïnvesteerd in Chromebooks, en met zoveel studenten die zijn uitgerust met apparaten en scholen die terugkeren naar klassikaal leren, zijn de verzendvolumes dienovereenkomstig gedaald. Toch heeft Chrome zijn gebruikersbestand het afgelopen anderhalf jaar enorm uitgebreid en heeft het door die groei veel meer mogelijkheden om te vernieuwen. Google heeft dit jaar ook een aanzienlijke investering gedaan in de zakelijke markt, omdat het probeert zijn horizon te verbreden buiten zijn veilige positie in de onderwijsruimte. Hoewel dit domein een veel grotere uitdaging vormt voor Chrome, kan het steunen op zijn economie, veiligheid en beheergemak om een niche te veroveren."

Chromebook-leveranciers hebben het in het derde kwartaal over de hele linie moeilijk gehad, aangezien de totale markt aanzienlijk kromp. Lenovo behaalde de eerste plaats op de markt met 1,4 miljoen verzonden eenheden, wat neerkomt op een daling van 21% op jaarbasis. HP verloor zijn leidende positie in de Chromebook-markt met een daling van 66% jaar op jaar vanwege de focus op de vertragende Amerikaanse onderwijsmarkt. Acer, Dell en Asus vormden de rest van de top vijf.

canalys-pc-markt-q3-2021-2.png

Volledige PC-markt

In de volledige pc-markt (inclusief desktops, notebooks en tablets) behield Lenovo zijn voorsprong met een marktaandeelstijging van meer dan 1%, aangezien het 24,4 miljoen verkochte eenheden bereikte. Apple bleef op de tweede plaats met een bescheiden groei van 5% voor een totaal aantal leveringen van 23 miljoen stuks. HP voelde de impact van leveringsbeperkingen, met een daling van 6% in jaarlijkse verzendingen. Op de vierde plaats zag Dell een geweldige toename van 27% in zendingen en een toename van bijna 3% in marktaandeel. Samsung completeerde de top vijf, net als in Q2 2021.

canalys-pc-markt-q3-2021-3.png

Terug naar nieuws overzicht