Vier redenen waarom partners de gids moeten zijn voor jouw cloud journey 

Kenneth del Rio van Heese

12-10-2021
Deel dit artikel:

Vier redenen waarom partners de gids moeten zijn voor jouw cloud journey 

Het afgelopen jaar stond voor veel bedrijven in het teken van overleven, maar tegelijkertijd deden zich ook veel nieuwe kansen voor. De meeste mensen zijn nu meer gewend geraakt aan digitale ervaringen in de gezondheidszorg, het onderwijs, in retail en op persoonlijk vlak. Het heeft bedrijven gedwongen dingen te doen waarvan ze voorheen niet dachten dat ze het konden doen. Velen hebben het omarmd – om te overleven én om in de toekomst succesvol te zijn. De transformatie die de afgelopen maanden gecreëerd heeft, zal niet stoppen en economieën zullen zich in snel tempo blijven ontwikkelen en digitaliseren. Veel bedrijven zijn buiten hun comfortzone gegaan en waren succesvol. Maar om dit succes te behouden, is meer nodig dan goede moed en frisse ideeën. Een belangrijke basis in een digitale economie zijn ook de juiste strategie voor app-modernisering en voor de inzet van de cloud.

Klinkt eenvoudig, toch? Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan om de juiste strategie te vinden die voldoet aan de verwachtingen van de klant en die past bij het bedrijf. Daarom zien we dat bedrijven vaak naar externe experts gaan voor hulp. Partners hebben vaak een nauwe band met organisaties, en werpen zich op als strategische adviseurs die de expertise hebben om niet alleen de technologie te leveren, maar ook de strategische waarde voor het bedrijf. Klanten te begeleiden, om succesvol van A naar B te komen.

We bespraken deze uitdagingen en de grotere rol die partners spelen bij het bieden van klantwaarde via de cloud in een paneldiscussie met diverse partners en klanten waaronder Louise Ostrom van Accenture VMware Business Group, Sylvain Rouri van OVHcloud en onze eigen CTO in EMEA, Joe Baguley. Uit de discussie, heb ik mijn vier belangrijkste aandachtspunten geselecteerd die iedereen die wil voortbouwen op of wil beginnen met het creëren van sterke, succesvolle app-modernisering en cloudstrategieën zou moeten overwegen.

1. Cloud is niet het beginpunt

Veel bedrijven gaan hier de mist in. Zoals Ruurd Keizer, VP Cloud Native bij ITQ zegt: “Het vinden van de juiste aanpak moet beginnen met het beantwoorden van één vraag: waarom gebruik je überhaupt de cloud?

Wanneer een bedrijf begint met zijn cloud journey of deze wil uitbreiden, moet het de focus leggen op de applicaties en de data die deze applicaties gebruiken, en hoe de cloud dit kan ondersteunen. Het is cruciaal om de roadmap van jouw applicatie te begrijpen, want dit bepaalt of je de cloud nodig hebt en zo ja, wat de juiste cloud is voor jouw activiteiten.

Helaas slagen veel bedrijven niet in dit proces. Ze hebben de visie van een derde partij nodig, van partners die hen een aantal dingen laten zien:

  1. Een onbevooroordeelde kijk op hun uitdaging en hoe ze deze aan kunnen pakken;
  2. Het belang van het volgen van meer dan één set vereisten en het richten op meetbare KPI's;
  3. Kijken wat je terugkrijgt van de investering in de cloud en wanneer.

2. Bedrijven hebben moeite om mensen met de juiste vaardigheden aan te nemen, dus wenden ze zich tot partners

Dit is iets waar mijn collega Hervé Renault, Vice President Cloud, EMEA, een goede kijk op heeft. Hij is van mening dat, wanneer je nadenkt over de cloud, de echte vraag is: ‘hoe kan ik mijn klanten helpen om een voordeel te behalen?’

Het antwoord is dat je ze daarbij kan helpen, maar alleen als je over de juiste vaardigheden beschikt. Wereldwijd zijn er te weinig mensen die de vaardigheden hebben die nodig zijn om multi-cloudomgevingen binnen bedrijven te beheren. Een belangrijke reden hiervoor is dat niet alleen de manier waarop we de cloud gebruiken veranderd is, maar ook de vaardigheden die nodig zijn om het succesvol te implementeren.

Hoe kunnen bedrijven de stap naar de cloud maken als ze de vaardigheden niet hebben? Zoals Hervé zegt: "Ze wenden zich steeds vaker tot de channel en partners om die vaardigheidskloof te dichten."

Dit creëert een aantal kansen voor partners. Ze kunnen:

  • Zichzelf positioneren als verlengstuk van het eigen team van een bedrijf;
  • Zoeken naar hiaten in specialismen zodat ze deze expertise in kunnen vullen of kunnen ontwikkelen;
  • Of als ze simpelweg vast willen houden aan hun vakgebied, dan kunnen ze samenwerken met andere partners om hun diensten aan te vullen en een one-stop-shop-ecosysteem te bieden met alle vaardigheden die nodig zijn voor de cloud.

3. Partners hebben de ideale positie om te adviseren hoe ver klanten moeten gaan met de cloud

Hoewel cloud niet het beginpunt zou moeten zijn, is het zeker verleidelijk. Zeker na het afgelopen jaar, toen snelheid essentieel was en klanten de druk voelden om de cloud te adopteren en er meteen mee aan de slag te gaan – de ‘head first’-aanpak. Dit geldt met name voor de komst van multi-cloud, die nieuwe mogelijkheden bood om complexe cloudportfolio's beter te stroomlijnen en beheren.

Hoewel deze voordelen reëel zijn, is het succes van een multi-cloudstrategie afhankelijk van een goede planning vooraf. Zoals veel van onze klanten hebben ervaren en partners hebben gezien, faalt de 'headfirst'-aanpak vaak. Of het nu om de multi-cloud gaat of niet, er moet een meer doordachte aanpak worden gehanteerd. Daarom stellen partners die zich opwerpen als strategische adviseurs hun klanten de vraag: “waarom?”

  • Waarom wil je zo snel mogelijk met de cloud beginnen?
  • Wat verwacht je eruit te halen?
  • Gaat het alleen om kostenbesparing?
  • Wil je het om app-ontwikkeling te ondersteunen? En zo ja, welke cloud past dan bij jou?

4. Waarde leveren door controle te hebben over je data

Stephen Woodhouse, Head of Platform Engineering bij IHS Markit, een wereldwijd onderzoeks- en analysebedrijf, omschreef onlangs de uitdaging waarmee klanten worden geconfronteerd als ze nadenken over hoe ze hun data kunnen beheren: "We zijn een informatiebedrijf en hebben veel data. IT as a service op operationele basis gebruiken, is absoluut essentieel voor ons om onze kosten te verlagen en concurrerend te blijven op de markt.” IHS Markit is het perfecte voorbeeld van de kans die partners hebben om bedrijven te helpen deze uitdaging aan te gaan. Zeker de early adopters van de cloud, die zich nu realiseren dat ze een beter begrip moeten hebben van hoe ze hun data kunnen gebruiken en waar de beperkingen voor het gebruik zich bevinden.

Hier kunnen partners hun expertise echt laten zien: een onbevooroordeelde kijk bieden op data, waar het kan worden opgeslagen en hoe het gebruikt kan worden om de strategie van het bedrijf te ondersteunen. Ze kunnen bedrijven ook adviseren over hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze hun data terug kunnen halen uit de cloud wanneer de omstandigheden daar om vragen.

Onthoud dat de waarde van data uiteindelijk ligt in het kunnen gebruiken ervan. Als het niet gemakkelijk te bereiken of te goed beschermd is, dan verliest het zijn waarde. Cloud vergroot de mogelijkheid om waarde uit data te halen.

Alle vier deze belangrijke aandachtspunten hebben één kernboodschap – als je denkt “we moeten naar de cloud”, pauzeer dan even. Het is gemakkelijk om die beslissing te nemen, maar het is iets heel anders om te bepalen of dat de juiste beslissing is. De paneldiscussie benadrukte de complexiteit die gepaard gaat met succesvolle cloudadoptie, maar het benadrukte ook waarom de ondersteuning van partners cruciaal is om het goed te doen.

Bekijk voor meer informatie sessies over de belangrijke rol die partners in jouw cloud journey kunnen spelen en waarom het partnerecosysteem zo belangrijk is voor VMware, van ons recente EMPOWER Online Europe-event.

Door: Kenneth del Rio van Heese (foto), Director, Benelux Channel & Partner, VMware

Terug naar nieuws overzicht
Cloud