Canalys: TWS-zendingen bereiken piek

07-09-2021 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Canalys: TWS-zendingen bereiken piek

Na een sterke groei met dubbele cijfers in de afgelopen kwartalen, lijkt het aantal verscheepte units True Wireless (TWS)-hoofdtelefoons een piek te bereiken. Het aantal verscheepte units is met 6,4% gegroeid tot 58,3 miljoen in het tweede kwartaal van 2021, het laagste cijfer in drie jaar. De wereldwijde markt voor slimme persoonlijke audio groeide in totaal met 4,7%, waarbij de verzendingen in het tweede kwartaal van 2021 99,8 miljoen stuks bereikten. Apple, leider in de markt voor slimme persoonlijke audio, zag zijn eerste daling ooit met duidelijke tekenen van vertraging. De verzendingen van AirPods TWS-apparaten daalden met 25,7% tot 15,0 miljoen eenheden in het tweede kwartaal van 2021, wat bijdroeg aan de langzamer dan gebruikelijke groei van de totale TWS-markt dit kwartaal.

Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Canalys. Apple behoudt zijn voorsprong in de TWS-categorie, maar door de daling van AirPods-zendingen zakte het marktaandeel van Apple onder de 30% in het tweede kwartaal van 2021.

canalys-tws-09-2021.jpg

"De scherpe daling van Apple is deels te wijten aan een harde vergelijking met een sterker kwartaal vorig jaar", aldus Jason Low, onderzoeksmanagers bij Canalys. "Ondanks de ups en downs, is het belangrijkste voordeel van Apple duidelijk: het heeft een gebruikersecosysteem dat zeer trouw is aan zijn producten, en het is een van de weinige verkopers van slimme apparaten die een sterkere invloed heeft op inhoud, die het kan combineren met zijn audio hardware om unieke ervaringen te creëren. De release van nieuwe AirPods in de tweede helft van het jaar zal de categorie weer omhoog stuwen, maar de toenemende verzadiging van de iOS- en macOS-installatiebasis zou een reden tot zorg kunnen zijn.”

canalys-tws-09-2021-2.png

Nek-aan-nek-race tussen Xiaomi en Samsung

Xiaomi behaalde de tweede plaats op de TWS-markt en claimde zijn plek van Samsung met respectievelijke zendingen van 5,3 miljoen en 5,2 miljoen eenheden. Over de nek-aan-nek-race zegt Canalys Research Analyst Cynthia Chen: "Sinds eind 2019 zijn de twee aan elkaar gewaagd. Hoewel Xiaomi zeker hoger in de waardeketen is gekomen en meer premium TWS-producten aanbiedt, maakt Samsung een inhaalslag door zowel het eigen merk als het sub-branded TWS-aanbod te versterken. Vooral met JBL onder de Harman-dochteronderneming."

Het marktaandeel van Skullcandy bereikte een recordhoogte van 7% en duwde het voor het eerst naar de vierde plaats. "Skullcandy's succes kwam van zijn agressieve focus op een betaalbare en vrolijke TWS-line-up zoals Dime, Jib en Sesh die zich richten op een jongere doelgroep dan Samsung of Apple. In samenwerking met Bragi claimt Skullcandy een betere handsfree-ervaring te bieden, maar het zal van cruciaal belang zijn om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring aan de verwachtingen voldoet, en niet aan een marketinghype", voegde Low eraan toe.

Draadloze hoofdtelefoons en draadloze oortelefoons zijn de andere twee categorieën die deel uitmaken van de markt voor slimme persoonlijke audio. Deze segmenten groeiden met 3,0% en 2,1% tot respectievelijk 15,0 miljoen en 26,5 miljoen eenheden.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

audio, Hardware