Gartner: IT-succes volgt op beweeglijkheid

10-08-2021 | door: Teus Molenaar
Deel dit artikel:

Gartner: IT-succes volgt op beweeglijkheid

Het is steeds moeilijker om leiding te geven aan (IT)-organisaties, zo meent Gartner-analist Daryl Plummer. Dat lukt tegenwoordig alleen als je kunt meebewegen, terwijl je toch vasthoudt aan eigen doeleinden. ‘Wees als water’, citeert hij Bruce Lee tijdens Tech Growth & Innovation conferentie van Gartner.

Plummer is een van de sprekers tijdens de openings keynote, samen met zijn collega’s Jim Hare en Jen Singleton. Het tweedaagse, virtuele evenement staat bol van de sessies. Alle gericht op hoe technologieleiders blijven streven naar beheersing en versnelling van de groei in de postpandemische omgeving en om hun voordeel te doen met marktkansen, kopersinzichten, innovatieve marketing praktijken, en de nieuwste opkomende technologieën en trends.

Dutch IT Channel volgde een aantal van de sessies. In dit verslag besteden we vooral aandacht aan de algemene lezingen, de keynotes. Waar vragen centraal staan als:

- Hoe kunnen we strategieën ontwikkelen om de groei van tech-startups te versnellen?
- Hoe kunnen we product management strategieën creëren voor hogere waarde en groei?
- Hoe kunnen we marketing opnieuw uitvinden om nieuwe kansen aan te grijpen?
- Hoe maken we gebruik van opkomende technologieën en trends om groei te grijpen?

Bruce Lee

Plummer bijt het spits af met de mededeling dat wie naar een lijst met belangrijkste bedrijven wereldwijd van twintig jaar geleden kijkt, zal merken dat het merendeel ervan niet meer (zelfstandig) bestaat. “Het is erg moeilijk om leiding te geven aan een organisatie, en het wordt alleen maar moelijker. Tegenwoordig moet je in staat zijn om je voortdurend aan te passen aan wijzigende omstandigheden, je moet gebouwd zijn voor verandering.”

Bruce Lee zei het als volgt: “Maak je geest leeg. Wees vormloos, vormeloos, zoals water. Als je water in een beker doet, wordt het de beker. Doe je water in een fles, dan wordt het de fles. Doe je het in een theepot, dan wordt het de theepot. Water kan stromen of het kan neerstorten. Wees water, mijn vriend.” Plummer noemt Lee zijn favoriete gevechtskunstenaar en ziet voor bedrijven deze filosofie als leidraad. “Wees als water. Water vloeit, breidt uit, vindt altijd zijn weg.”

Bedrijven die zich richten op het vinden van nieuwe waarden voor hun klanten zullen volgens hem de markt betreden. “Daarbij zijn zij in staat opkomende technologieën zinvolle toepassingen te geven. De manier waarop we tegenwoordig met elkaar samenwerken, is veranderd als gevolg van technologie. Je moet technologie inzetten om jouw klanten iets te laten doen wat ze voorheen niet konden. Belangrijk is wel dat je je moet focussen op zaken die echt moeten veranderen; anders verzuip je in alle wijzigingen.”

Bedrijfsmodellen

De opvallendste veranderingen van de afgelopen vijftien jaar, betreffen volgens Plummer de bedrijfsmodellen. Die aanpassingen uiten zich op vier manieren. “Allereerst gewoon door nieuwe markten te betreden. Met nieuwe technologie kun je consumenten bereiken die voorheen niet eens in jouw blikveld zaten. Ten tweede: omzeil interne blokkades. Als de bedrijfscultuur behoudend is, dan moet je dat nú veranderen. Je kunt je niet veroorloven om langer te wachten.”

De derde manier is het uitbreiden van het ecosysteem waarbinnen jouw onderneming zich bevindt. “Je kunt het niet alleen voor elkaar krijgen.” De vierde manier is het vinden van nieuwe inkomsten. “Banken doen er goed aan diensten rond cryptovaluta te ontwikkelen, bijvoorbeeld. Of deel kapitaalgoederen, zodat die niet renteloos in een hal staan. Zorg ervoor dat je meedoet aan virtuele marktplaatsen; maak op die manier jouw intellectueel kapitaal te gelde. En ten slotte wil ik wijzen op streaming. Nee, niet

Netflix, maar de nieuwe manier waarop mensen samenwerken. Al die videocalls van tegenwoordig zijn een vorm van streaming; de nieuwe werkplek is een stroom van data.”
Hij voorziet dat in 2025 veertig procent van alle bedrijven die nu geld verdienen met fysieke middelen, tegen die tijd meer inkomen halen uit het aanbieden van virtuele ervaringen. Als voorbeeld noemt Plummer een bedrijf dat kano’s verhuurt voor wildwatervaren; over een paar jaar bieden ze deze ervaring aan als interactieve datastream, zodat deelnemers van huis uit zonder nat te worden het water weten te temmen.

Kwaliteit

Jim Hare gaat dieper in op de nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie en edge computing. Hij betoogt dat je nieuwe technologieën niet losstaand moet beoordelen. “Het gaat juist om de combinatie van nieuwe technologieën die tot iets nieuws leiden. Hoewel technologie de basis vormt, zullen leidende ondernemingen in de eerste plaats alle aandacht schenken aan klanten. Je moet nadenken welke voordelen een nieuw product heeft voor mensen; daar gaat het om.” Als voorbeeld noemt hij de fles ketchup die tegenwoordig op zijn kop staat. “Bij dat nieuwe ontwerp is het gebruik door mensen als uitgangspunt genomen. Helaas ervaart slechts minder dan een en dertig procent van consumenten de kwaliteit die zijn van een product wensen. Tegelijkertijd laat dit zien dat er heel veel ruimte tot verbetering is; in 2025 neemt meer dan tachtig procent van de ondernemingen gebruikerservaringen als uitgangspunt bij hun ontwerpen.”

Tot slot vertelt Jen Singleton dat de combinatie van menselijke ervaringen en digitale toepassingen winnende bedrijven oplevert. “Het gaat om digitale mogelijkheden, analyses, het juiste kanaal, de gepaste inhoud, en personalisatie van producten en diensten.”

Never Normal

Als gastspreker houdt de Vlaming Peter Hinssen een keynote. Hij verwierf ruim tien jaar geleden bekendheid door in zijn boek Business/IT Fusion te pleiten voor het samengaan van bedrijfskennis en kennis van automatisering in tegenstelling tot het (toen) gangbare Business/IT Alignment, het op elkaar afstemmen van beide vaardigheden. Vier boeken verder gaat hij in op hoe bedrijven zich nu moeten opstellen. De komende tien jaar is een achtbaan, verwacht hij, met veel verstoringen, maar ook veel kansen. “Het gaat er niet om hoe robuust je bent, maar hoe veerkrachtig je bent. Ik houd van het idee van de eenhoorns, de frisse start-ups, maar heb veel waardering voor de phoenix, de bedrijven die zichzelf opnieuw uitvinden, zoals Walmart die met nieuwe technologieën zijn klanten beter weet te bedienen.”

Er is geen New Normal (de titel van Hinssens boek uit 2010) meer, slechts Never Normal. “Bedenk hoe je de signalen van overmorgen oppikt. Gebruik jouw voelhorens en probeer dingen uit. En focus altijd op hoe mensen jouw producten en diensten zullen ervaren.”

Door: Teus Molenaar

 

Terug naar nieuws overzicht
Gartner