72% van de data- en analytics-leiders (D&A-leiders) met digitale initiatieven geven leiding aan of zijn in belangrijke mate betrokken bij digitale transformatie-initiatieven van hun organisatie.
Dit blijkt uit de zesde jaarlijkse Chief Data Officer (CDO) survey van Gartner. "De resultaten geven aan dat meer organisatie nu de synergie begrijpen tussen het bouwen van een datagedreven business en het leiden van een digitale transformatie", zegt Debra Logan, distinguished research vice president bij Gartner. "D&A-strategie is een business strategie gecombineerd met D&A-denken; het heeft een primaire rol in de digitale business strategie en beïnvloed alles wat de organisatie doet."
Slechts 24% van de respondenten geeft aan dat zij digitale transformatie-initiatieven leiden. De grenzen tussen CDO's en chief digital officers worden dan ook steeds vager, meldt Gartner. CDO's wordt gevraagd steeds meer strategische doelstellingen op zich te nemen en digitale transformatie-initiatieven te leiden naarmate de digitale business transformeert naar business in het algemeen.
Datakwaliteit (51%), ROI van data-investeringen (44%) en datadeling (43%) zijn de belangrijke doelstellingen van D&A-leiders. Gartner waarschuwt dat hun functie echter pas echt waardevol wordt geacht indien zij zich richten op de Key Performance Indicators (KPI's) van belanghebbenden. "Het is onvoldoende om data te beheren en inzichten te creëren", aldus Logan. "Deze activiteiten moeten meetbare bedrijfsresultaten opleveren."
"Datadeling is de manier om hogere kwaliteit data te optimaliseren en meer robuuste data en analytics voor het oplossen van business uitdagingen en realiseren van doelstellingen", meldt Logan. "Datadeling is een belangrijke KPI en een noodzaak voor de business. Het versnelt digitale business transformatie." Gartner voorspelt dat in 2023 organisaties die datadeling stimuleren op de meeste vlakken sterker zullen presteren dan andere organisaties.
CDO's die business-gerichte KPIs hebben en met meerdere business partners werken hebben 1,7 keer meer kans op effectieve wijze duidelijke business waarden te produceren en tegelijkertijd ROI te realiseren uit D&A-investeringen. Ook hebben zij 2,3 keer meer kans op effectieve wijze de time-to-market te reduceren en 3,5 keer meer kans om effectief te zijn bij het monetariseren van data.
Minder succesvolle CDO's zullen niet in staat blijken een koppeling te vinden tussen D&A en business waarden en geneigd zijn zich meer op technologie te richten dan mensen.
93% van de CDO's meldt in het onderzoek daarnaast dat effectieve communicatie van kritiek belang is voor het succes van hun functie. De meest belangrijke competenties voor D&A-leiders zijn volgens Gartner invloed, betrokkenheid en effectieve communicatieplannen. Gartner noemt dit leiderschapsvaardigheden, en niet zo zeer managementvaardigheden. "Indien de CDO geen invloed uitoefent in de organisatie door het promoten van datadeling, betrekken van aandeelhouders en datavaardig maken van personeel kunnen zij waarschijnlijk niet goed presteren in hun functie", stelt Logan.