Hoe ga je om met COVID-19 op de lange termijn en behoud je een gezonde organisatie?

Sunil Dutt

08-04-2021
Deel dit artikel:

Hoe ga je om met COVID-19 op de lange termijn en behoud je een gezonde organisatie?

We hebben het afgelopen jaar allemaal enorme veranderingen in ons werk ervaren, waarvan de grootste de shift naar het werken op afstand. En ook in 2021 lijkt het werken op afstand een blijvertje te zijn.

Om dit in context te plaatsen, uit het 2019 Enterprise Cloud Index-onderzoek van Nutanix bleek dat 27 procent van de organisaties geen fulltime thuiswerkers had. Dat cijfer daalde door COVID-19 tot slechts 7 procent. Verder voorspelt het onderzoek dat het aantal organisaties zonder fulltime thuiswerkers tot 2022 laag zal blijven - rond de 13 procent.

Nu we weten dat het thuiswerken de komende jaren blijft, is het geen verrassing dat het verbeteren van de IT-infrastructuur en de thuiswerkmogelijkheden een prioriteit zijn geworden van veel organisaties voor de komende 12 tot 18 maanden. Maar wat betekent dit voor het kanaal en het ondersteunen van klanten en partners die ook hun eigen bedrijf boven water proberen te houden?

Behoud momentum

Het goede nieuws is dat de huidige cijfers laten zien dat het kanaal de economische crisis niet alleen overleeft - het bloeit zelfs op. Daarnaast onderstreepte de pandemie dat technologie een essentiële rol speelde in het garanderen dat werknemers van de ene op de andere dag op afstand konden werken. Partners waren daarbij cruciaal om klanten te helpen de nieuwe werkomgeving te navigeren. Op andere fronten is digitale transformatie juist versnelt. Het kanaal speelt hierbij een centrale rol. Volgens Canalys groeide het EMEA IT-kanaal met vier procent in de eerste drie kwartalen van 2020.

Het is echter essentieel dat het kanaal zijn momentum behoudt tot ver in 2021. Als channel-organisatie is nu de tijd om iets extra’s te doen voor uw klant. Nu, meer dan ooit, is het zaak te luisteren naar hun uitdagingen - zeker omdat deze niet hetzelfde zullen zijn als aan het begin van 2020. Iedere organisatie zal verschillende behoeften en prioriteiten hebben om zijn uitdagingen te overkomen.

Daarnaast is dit het perfecte moment om de klantrelatie te versterken, om ondersteuning te bieden en klanten te helpen navigeren door deze onzekere tijden. Praat met hen over hoe jij kunt helpen de kosten te verminderen, productiviteit te verbeteren en hun operations te stroomlijnen. Veel organisaties zoeken op dit moment naar manieren om meer te doen met minder, dus begrijp hun doelen en werk samen om deze doelen te bereiken.

Wees daarbij niet bang om ‘out of the box’ te denken. Iedereen is gedwongen zich aan snel aan te passen aan de nieuwe realiteit. Het kan hierbij het geval zijn dat men technologieën adopteert die men nog nooit eerder gebruikt heeft. Houd dat momentum vast door klanten mee te nemen in een nieuwe manier van denken en het adopteren van innovatieve oplossingen die hen helpen voort te bouwen op deze nieuwe flexibiliteit.

Door de pandemie hebben veel organisaties zich bijvoorbeeld verplaatst naar de cloud, waardoor zij het werken op afstand sneller en beter konden faciliteren. Ook zagen we een toename in gebruik van end user computing- en virtual desktop infrastructure (VDI)-oplossingen. Gartner voorspelde in 2019 al dat Desktop-as-a-Service (DaaS) in 2020 de snelst groeiende cloud service-categorie zou zijn. De markt is het afgelopen jaar met maar liefst 95 procent gegroeid en zal in 2022 tot vier maal groter zijn dan in 2019.

Verder zien we dat automation belangrijker wordt voor klanten. We zien bijvoorbeeld een toegenomen vraag naar Database-as-a-Service (DBaaS) nu organisaties meer vertrouwen op de cloud om hun gedistribueerde workforce te ondersteunen.

Digitale revolutie

Het zijn niet alleen klanten die gedwongen werden hun digitale transformatie te versnellen - dit geldt ook voor het kanaal. Zonder face-to-face meetings zullen ook partners digitale platformen moeten inzetten voor marketing en het creëren van sales-kansen. Dit kan variëren van complete digitale campagnes tot de inzet van social media en webinars.

Veel leveranciers bieden voorverpakte en aanpasbare digitale marketingcampagnes om partners te helpen om, naast financiële prikkels, certificeringen uit te breiden of door gratis training te geven tijdens deze periode. Leer deze tools kennen en ontdek hoe ze u kunnen helpen om in de toekomst meer deals binnen te halen.

Bedenk daarbij ook dat het uw taak is om als adviseur te fungeren voor uw klanten. Dat betekent het stellen van de juiste vragen en écht begrijpen wat de klant wil bereiken. Het kan voor hen bijvoorbeeld verleidelijk zijn om zich te wenden tot public cloudoplossingen op basis van het relatieve gemak waarmee nieuwe applicaties geïmplementeerd kunnen worden. Vendor lock-in blijkt daarbij echter een probleem en het kan voor klanten dan ook lastig zijn zichzelf hieraan te onttrekken.

Het is het daarom zeker waard om een gesprek te starten over de nieuwe hybride cloudoplossingen op de markt. Driekwart van de organisaties zegt dat hun investeringen in de hybride cloud zijn toegenomen als direct gevolg van de pandemie. Het investeren in cloudoplossingen maakt het voor klanten mogelijk applicaties snel te verplaatsen van on-premises naar off-premises - van het datacenter naar de cloud - waar ze effectief profiteren van het beste van twee werelden.

Adviseer uw klanten in een tijd waarin extra wordt gelet op de inzet van budgetten, zoals nu het geval is, over oplossingen die de meeste waarde zullen opleveren voor de organisatie. Daarnaast is het goed om te benoemen hoe abonnementsmodellen hen kunnen helpen bij het sneller behalen van hun doelen, zonder investering vooraf.

Bovendien zijn veel IT-teams momenteel overbelast terwijl ze proberen een naadloze en veilige werkomgeving voor werknemers te garanderen. Bespreek met hen hoe managed services tijd en middelen vrij kunnen maken, zodat zij zich kunnen richten op andere winstgevende activiteiten.

Uiteindelijk gaat het erom dat net dat beetje extra te doen voor uw klant - of dat nu het bieden van een langere betaaltermijn is of meer moeite doen om hun uitdagingen en gewenste bedrijfsresultaten te begrijpen. Er is geen one-size-fits-all, dus adviseer hen over de oplossingen die het beste passen bij de individuele organisatie en u zorgt ervoor dat uw eigen bedrijf blijft groeien. Ook na de huidige crisis.

Door: Sunil Dutt, Head of Channel EMEA bij Nutanix

Terug naar nieuws overzicht