SAP Nederland bekroont beste klantprojecten

Rinse Tamsma en Dirk van de Pas, SAP Nederland

18-11-2020 | door: Teus Molenaar
Deel dit artikel:

SAP Nederland bekroont beste klantprojecten

Vreugdenhil Dairy Foods met partner itelligence, Dutch Flower Group met partner Accenture en JDE met partner Accenture zijn aan de haal gegaan met de prijs voor The Best of Customer Success 2020 van SAP Nederland. Zij zijn bekroond tijdens de virtuele bijeenkomst waarin alle genomineerden van het event zichzelf presenteerden.

Hoewel het land wordt geteisterd door het coronavirus en het daardoor moeilijk is samen te werken, zijn veel projecten toch afgerond. SAP meldt bijzonder trots te zijn dat ondanks alle uitdagingen ook dit jaar projecten succesvol zijn geïmplementeerd. Maar liefst 20 customer cases meldden zich aan en kregen alle een plek in het digitale event om hun project toe te lichten. Rinse Tamsma (Algemeen Directeur van SAP Nederland) en Dirk van de Pas (Engagement Lead SAP Nederland Customer Office) presenteerden The best of Customer Success 2020.

Betere dienstverlening

Vreugdenhil Dairy Foods won de trofee in de categorie Digital Core / Transformation, Dutch Flower Group in de categorie Customer Experience, en JDE in de categorie Human Experience.

Albert de Groot, CEO van Vreugdenhil Dairy Foods, licht in een filmpje toe waarom gekozen is voor implementatie van SAP S/4 HANA. De oplossing past het beste bij de strategie van de onderneming om (wereldwijd) te groeien. “Bovendien had implementatiepartner itelligence de SAP-toepassing aanbevolen”, aldus De Groot. Hij verwacht dat de oplossing zijn bedrijf efficiënter kan laten werken en daardoor betere dienstverlening kan bieden aan klanten. “SAP S/4 HANA helpt ons onze leuze ‘We bring you the best of milk’ waar te maken.”

SAP S/4HANA draait inmiddels naar tevredenheid. Er staan nog enkele efficiency- en verdiepingsslagen op het programma. “Zo zijn we met een workflowtooling bezig om het dataproces rondom artikelen te versnellen, zodat de doorlooptijd voor het aanmaken van een nieuw artikel kan worden verkort. Daarnaast zijn we nu de mogelijkheden van business intelligence aan het ontdekken, en willen we systemen aan elkaar koppelen om aan klantzijde zaken verder te versoepelen. We kijken met vertrouwen naar de toekomst”, zegt  Michiel Duim, Supply Chain Director bij Vreugdenhil.

Digitaler denken

Michel van Hout, CIO van Dutch Flower Group (DFG), vertelt waarom het bedrijf heeft gekozen voor SAP Commerce Cloud om één web shop engine in te richten die gevoed wordt door zes verschillende maatwerk ERP-systemen. In een omgeving bovendien waar de producten en beprijzing ervan dagelijks wijzigen. Het gebruik van SAP Commerce Cloud levert volgens hem drie voordelen op. “Wij zullen de eerste zijn in onze sector die onze producten zichtbaar hebben in onze webshop. Ook kunnen we dankzij SAP Commerce Cloud onze klanten én hun klanten een goede ervaring bieden door bijvoorbeeld snel te laten zien welke producten favoriet zijn, en recent gekocht. Tot slot willen de klanten van onze klanten inspiratie krijgen om hun winkels goed te vullen. Daarin kunnen wij gaan voorzien.”

Samen met Accenture Interactive heeft DFG gebouwd aan een volledig gedigitaliseerde en stevige e-commercepropositie. De inzet van SAP Commerce Cloud vertaalt zich inmiddels in extra online business. “Maar een veel groter voordeel is dat collega’s door het platform worden uitgedaagd om digitaler na te denken over hun commerceprocessen, en na gaan denken over andere commerciële concepten”, besluit Van Hout. “Dat is voor de lange termijn veel belangrijker dan nu 20.000 stelen erbij.”

Datagedreven beslissingen

Jacobs Douwe Egberts (JDE) heeft het fundament gelegd voor een transformatie van de HR-functie. Samen met Accenture implementeerde de koffie- en theeleverancier SAP SuccessFactors Employee Central. Maja Roosjen, Total Rewards Director bij JDE, licht in een filmpje het project toe. “Wij moeten voldoen aan bestaande wet- en regelgeving, bovendien gaat het om persoonlijke data dus moet het geheel sterk beveiligd zijn”, vertelt zij als een aanleiding om over te stappen op SAP SuccesFactors Employee Central. “Ook willen wij datagedreven beslissingen kunnen nemen, dus moet je data en processen in één geïntegreerd systeem hebben. Bovendien willen we als HR-afdeling efficiënt kunnen werken.”

Roosjen verwacht dat er een systeem komt waar alle managers met één klik alle relevante informatie krijgen over hun team en de afzonderlijke leden. Ook zullen de directieleden kunnen nagaan of de medewerkers passen bij de bedrijfsdoelstellingen. Zij geeft aan mede voor SAP te hebben gekozen, omdat dan een modulaire opbouw mogelijk is.

“We kozen in eerste instantie dus voor een beperktere functionaliteit, maar wel met een zo breed mogelijke organisatorische scope”, zegt Jeroen de Boer, bij Accenture Senior Manager Digital HR Transformation. De keuze viel op SAP SuccessFactors Employee Central, met de modules Onboarding en Compensation. Om overal dezelfde mogelijkheden en ervaring te kunnen bieden, werd de nieuwe oplossing uitgerold in alle landen waar JDE actief is.

Het projectteam wist bovendien dat de organisatie geen behoefte had aan een miljoeneninvestering in een nieuw HR-systeem en een implementatietraject van jaren. “We moesten niet alleen laten zien dat het kan, maar dat het ook kleiner kan”, aldus Roosjen. “Dan komt SAP SuccessFactors bijna automatisch in beeld. Bij SAP hoef je niet in één keer alles te kopen.”

Door: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht
Cases