Nederland doet het goed qua digitalisering in vergelijking met Frankrijk, Duitsland, Spanje en België. Nederlandse MKB-bedrijven blijken bijna aan top te staan: 75% heeft een eigen website. 38% van alle MKB-bedrijven is van mening dat hun website mobielvriendelijk(er) moet zijn. 28% noemt het creëren van kwalitatieve content als topprioriteit.
Dit blijkt uit een onderzoek van Sortlist onder 500 MKB-bedrijven. 22% van de Nederlandse MKB bedrijven heeft nog geen website. Er is een verband tussen de grootte van de MKB en de kans dat het een website heeft. 38% van de MKB’ers met een website vindt dat deze meer mobiel(vriendelijker) moet zijn. Het creëren van kwalitatieve content is de topprioriteit voor MKB’ers in 2020.
Slechts 22% van de Nederlandse MKB-bedrijven heeft geen website. In een Europese vergelijking komt Nederland op de tweede plaats na koploper Duitsland, waarvan 22% van de MKB’ers geen website heeft. Andere landen, zoals België met 42% en Spanje met 33%, scoren significant slechter in de studie. Een ander positief feit is dat 51% van de Nederlandse MKB-bedrijven hun website nog meer wil aanpassen aan het mobiele formaat.
Toch blijkt dat meer dan een op de vier MKB-bedrijven in Nederland nog steeds geen website heeft. Reden hiervoor is dat noodzakelijke basisvereisten ontbreken: 55% van de MKB-bedrijven die al een website aan het plannen waren, heeft bezuinigd op online initiatieven.
In 2020 was creëren van kwalitatieve content de hoogste prioriteit voor 28% van de MKB-bedrijven. De reden hiervoor is dat MKB-bedrijven dankzij content het vertrouwen van hun klanten kunnen vergroten, de conversie van hun website kunnen verhogen en nieuwe bedrijfsmodellen kunnen ontdekken. Aan de andere kant overweegt slechts 17% van de bedrijven om hun website te verbeteren op het gebied van SEO.
Het volledige onderzoek over MKB-ers en hun website is hier te vinden.