Om gebruik te maken van de Youtube player moet u Analytische en functionele cookies toestaan.

Wijzig cookie voorkeuren
29-11-2019 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

C-Facts geeft inzicht in gebruik van cloud kosten

C-Facts wil de “business impact” van de Digitale footprint van bedrijven inzichtelijk maken. Het verzamelen van data uit de diverse clouds is daarbij de eerste stap. De impact bepalen door die data te auditen waarbij wordt gekeken naar Security, Governance en vanzelfsprekend Sustainability. Dit zegt C-Facts ceo Martijn van Zoeren in een video update met Dutch IT-channel tijdens een Webinar & Winebar van C-Facts in Hilversum.

C-Facts beweegt zich dus initieel in de “periferie” van “Broken Billing Systems” van de Public Cloud partijen, aldus Van Zoeren: “De factuurregels op de facturen van Public Clouds zijn moeilijk te vertalen naar daadwerkelijk gebruik en inzage in marges ontbreekt. Transparantie ontbreekt nog steeds. De Cloud markt blijft hard groeien. De noodzaak om betere inzage te verkrijgen in verbruik dus ook. C-Facts kan dat vertalen naar de impact op bedrijfsprocessen en geld.”

C-Facts lanceerde in 2019 haar Cost Management en Billing platform voor Public Cloud partijen zoals Microsoft Azure, AWS, Google en IBM. “Daarmee geven we inzage in daadwerkelijk gebruik, marges, trends en kunnen dat onderverdelen naar diverse eindklanten, afdelingen en eindgebruikers”, aldus Van Zoeren. Hij vervolgt: “Cloud Providers, Middelgrote Organisaties en Overheidsinstellingen vormen onze doelgroep. Maar ook de directe Eindklant ziet de noodzaak om beter inzage te krijgen in de impact van haar digitale footprint.”

Voor C-Facts is de data die uit de Public Clouds wordt gehaald, slechts één van de bronnen. Er wordt met name externe data toegevoegd op gebied van Security, Compliance en Sustainability, zegt Van Zoeren. “C-Facts wil zich graag onderscheiden op het gebied van Sustainability waarbij we de impact op de Carbon Footprint inzichtelijk willen maken. Die behoefte is er nu al en zal de komende jaren alleen maar harder groeien. Wij zoeken partijen die samen met ons de reis willen maken naar een betere samenleving.”

Martijn van Zoeren

Martijn van Zoeren kent de zakelijke cloud markt zeer goed. Ruim 10 jaar geleden startte Van Zoeren met Managed Cloud Provider Dutch Cloud. Een IaaS-leverancier met focus op omgevingen waar Privacy en Compliance cruciaal is. Van Zoeren combineerde de hoogwaardige Dutch Cloud diensten met cloud services van Microsoft en AWS. Hij weet dus als geen ander hoe groot de noodzaak is voor tools zoals die van C-Facts. “Als ik destijds een tool zoals C-Facts voorhanden had gehad, had ik het per omgaande in gebruik genomen. Mijn klanten hadden daar direct voordeel van ondervonden en de administratieve rompslomp voor Dutch Cloud was daarmee ook snel opgelost”, aldus Van Zoeren die in 2017 zijn bedrijf verkocht aan MAIN Capital.

Terug naar video overzicht
Cloud