8% van de nieuwe auto's op Europese wegen biedt niveau 2 autonomie

09-09-2019 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

8% van de nieuwe auto's op Europese wegen biedt niveau 2 autonomie

325.000 personenauto's met niveau 2 autonome rijeigenschappen zijn in het tweede kwartaal van 2019 verkocht in Europa. De verkoop is met maar liefst 175% gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018. 8% van alle nieuw verkochte auto's biedt niveau 2-autonomische rijeigenschappen. In het tweede kwartaal van 2018 was dit slechts 3%.

Dit blijkt uit onderzoek van Canalys. De groei werd aangedreven door mainstream automerken die de functie, standaard of als optie, in nieuwe modellen opnemen. "Toyota verkocht de meeste auto's met niveau 2 rijfunctionaliteit in Europa", aldus Chris Jones, hoofdanalist bij Canalys. "Het voegde een reeks ADAS-functies (advanced driver assistance system) toe, waaronder niveau 2-rijden als 'standaard' in nieuwe modellen en haalde de eersteklas automerken in die beter bekend staan om deze technologie. Het gaat om Audi, BMW, Mercedes-Benz, Tesla en Volvo.".

canalys-2019-autonoom-rijden.png

Must-have functies

Net buiten de top vijf van autofabrikanten die auto's met niveau 2 rijfunctionaliteit verkopen, waren verschillende andere grote merken Citroën, Ford, Hyundai, Kia, Mazda, Nissan en Peugeot aanwezig. "De penetratie van geavanceerde bestuurdersassistentie en actieve veiligheidsvoorzieningen in nieuwe auto's neemt snel toe", legt Jones uit. "Autofabrikanten hebben de geavanceerde functies gebruikt als onderscheidende factor in nieuwe auto's - nu worden ze gezien als een must-have, en niet alleen in auto's van de luxemerken."

canalys-2019-autonoom-rijden-2.png

"Autofabrikanten moeten echter duidelijk de voordelen van de rij-eigenschappen van niveau 2 communiceren en de bestuurders moeten ze gebruiken zoals ze bedoeld zijn - dit zijn geen auto's die zichzelf besturen", vervolgt Jones. "De functies moeten zorgen voor een veiligere en comfortabelere rijervaring. Als ze dat niet doen of als bestuurders de technologie niet vertrouwen, zullen ze deze niet gebruiken."

Definitie van niveau 2 autonomie

De SAE (Society of Automotive Engineers) definieert de mate van automatisering van het rijden. Bij niveau 2 moet de menselijke bestuurder altijd volledig betrokken zijn en de omgeving in de gaten houden. Onder bepaalde omstandigheden kan het voertuig meer dan één rijfunctie, zoals sturen en acceleratie/remmen, in combinatie met andere functies overnemen. Voorbeelden van systemen die aan de definitie voldoen zijn AutoPilot van Tesla, Pilot Assist van Volvo en ProPILOT Assist van Nissan.

Terug naar nieuws overzicht