Samsung en Huawei verschepen meer smartphones

01-08-2019 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Samsung en Huawei verschepen meer smartphones

Zowel Samsung als Huawei zagen het aantal verzendingen in het tweede kwartaal van 2019 stijgen. Dit terwijl de wereldwijde smartphonemarkt juist met 2% jaar op jaar is gedaald tot 331,8 miljoen stuks. Samsung blijft marktleider, met 76,9 miljoen stuks, omdat het bedrijf na een omvangrijke revisie van zijn portfolio in het eerste kwartaal van 2011 is begonnen met het verzenden van nieuwe A-series apparaten. Huawei verscheepte 58,7 miljoen eenheden, maar leed een aanzienlijk verlies aan dynamiek in overzeese markten nadat het bedrijf aan de Amerikaanse Entity List werd toegevoegd. Apple's zendingen daalde met 13% tot 36,0 miljoen eenheden, terwijl Xiaomi en Oppo de top vijf van leveranciers voltooide, de scheepvaart 32,1 miljoen en 30,6 miljoen eenheden respectievelijk.

Samsung verzond 76,9 miljoen eenheden in Q2 2019, een stijging van 6% per jaar, en 7% ten opzichte van een kwartaal eerder. Samsung heeft haar grootste portfoliorevisie sinds de lancering van de Galaxy smartphones doorgevoerd met het stopzetten van de J-serie en de uitbreiding van de A-serie in nieuwe prijsbanden, terwijl het bedrijf apparaten ook meer prijs-concurrerend heeft gemaakt. De nieuwe toestellen, van de A10 tot de A80, waren goed voor meer dan 50% van Samsung's zendingen in het tweede kwartaal en zullen naar verwachting de volumegroei voor Samsung voor de rest van het jaar stimuleren.

canalys-smartphones-q2-2019.png

Samsung profiteert van malaise Huawei

"Samsung profiteerde in mei en juni in markten zoals Europa, toen aartsrivaal Huawei moeite had om zijn positie te herbevestigen", aldus Canalys Research Director Rushabh Doshi. "Gelukkig was de vernieuwing van de portefeuille van het bedrijf goed getimed, omdat het in staat was om te profiteren van de nieuwe apparaten om de activiteiten terug te winnen van operatoren en retailers in Europa en Azië. Samsung heeft traag gereageerd op de dreiging van Huawei, Oppo, Vivo en Xiaomi, maar het is nu klaar om marktaandeel terug te winnen en de Chinese verkopers een run voor hun geld te geven".

Huawei heeft zijn verzendingen met 8% opgevoerd, hoewel deze groei veel lager is dan in voorgaande kwartalen. Zijn prestaties werden ondersteund door China (zie "Huawei neemt een recordaandeel van 38% in China aangezien de markt voor de lancering van 5G verzwakt"), waar het marktaandeel met 31% groeide en 37,3 miljoen eenheden werden verscheept. Maar het land werd in het buitenland zwaar getroffen door de toevoeging aan de US Entity List, waardoor zijn handelsrelaties met Amerikaanse bedrijven op het spel zijn komen te staan. Dit leidde tot een daling van 17% van de overzeese smartphoneverzendingen tot 21,4 miljoen stuks. Klanten in belangrijke overzeese markten, zoals Europa, maakten zich plotseling zorgen over de onzekerheid over de veiligheid en levensduur van Huawei smartphones.

"Huawei's belangrijkste kanaalpartners zijn geschrokken", zegt Canalys Senior Analyst Ben Stanton. "De mobiele operatoren beslissen minstens zes maanden op voorhand welke smartphones ze willen gebruiken. Velen zijn gedwongen om noodstrategieën te onderzoeken voor het geval ze tegen eind 2019 Huawei-apparaten in hun portefeuille moeten vervangen. Maar in dit stadium maken de meeste grote operatoren een uitzondering voor Huawei, waardoor ze de aankoopbeslissingen om verdere duidelijkheid af te wachten vertragen. Maar Huawei's merk is nu buiten China beschadigd en het zal tijd en geld kosten om het te repareren".

Apple zie zendingen met 13% teruglopen

Apple's zendingen daalde met 13% tot 36,0 miljoen stuks in Q2. De nieuwste suite van apparaten, de iPhone XR, XS en XS Max, zijn volgens Canalys niet onderscheidend genoeg voor de groeiende installed base van klanten om te upgraden, terwijl de recente prijsverlagingen en een verhoogd percentage van de handel in is niet genoeg geweest om deze daling te compenseren. De iPhone XR presteert echter sterk en was goed voor 37,5% van de zendingen in mei. Apple profiteerde ook als sommige markten, nu zendingen in de Verenigde Staten en Italië zijn hersteld na een traag Q1.

"Het assortiment iPhones ten opzichte van vorig jaar is frustrerend voor de distributeurs", aldus Vincent Thielke, analist bij Canalys Research. "Distributeurs nemen extra complexiteit en kosten voor hun rekening, maar zien niet noodzakelijkerwijs dat de verzendingen of de inkomsten daardoor toenemen".

Terug naar nieuws overzicht