Diverse lanceringen en enthousiast publiek bij eerste dag Mendix World
17-04-2019 | door: Johan van Leeuwen
Deel dit artikel:

Diverse lanceringen en enthousiast publiek bij eerste dag Mendix World

Het grootste low-code development event ter wereld. Die woorden kwamen dinsdag regelmatig terug tijdens de eerste dag van Mendix World in het Rotterdamse Ahoy. Mendix was meer dan trots op de bijna 5000 aangemelde bezoekers uit 30 landen. Het gebruikte de gelegenheid voor meerdere lanceringen.

Mendix CEO Derek Roos begon zijn keynote speech aan het begin van de dag met de anekdote dat hij twintig jaar geleden in hetzelfde Ahoy als bijbaantje achter de bar stond. Ook liet hij een foto zien van het team van Mendix waarmee het een kleine 15 jaar geleden ooit allemaal begon. Toen waren Roos en zijn collega’s nog totaal onbekend. Nu sprak hij een indrukwekkend grote en compleet gevulde zaal toe.

Groei
Hans de Visser, Vice President Product en Solution Marketing, maakte eerder de Mendix World-edities van 2014 en 2016 ook mee. “Die van 2014 had nog niet één derde van de grootte van deze. Het gaat heel hard met ons. Qua groei van de organisatie zelf, qua aantal klanten, maar ook qua soort klanten. We zien low code echt doordringen tot de enterprise-omgevingen. Het was vijf jaar geleden ondenkbaar dat je met Mendix het soort applicaties kon ontwikkelen dat nu wordt ontwikkeld.”
Het vinden van de juiste mensen is de grootste uitdaging van de groei, vindt De Visser. “Ze moeten bij ons passen: hands on en met een heel sterke focus op klantsucces. Tot nu toe lukt het ons gelukkig om die mensen te vinden.”

Siemens
Vorig jaar kwam de overname van Mendix door Siemens als een verrassing. Uiteraard kwam dat thema aan bod. "Als je erover nadenkt is het eigenlijk heel erg logisch", zei Roos op het podium. De Visser vindt dat ook. “Het is superinteressant voor ons, we zijn er echt heel enthousiast over. We komen een compleet nieuwe wereld binnen, die van de industrie. Dat is niet onze traditionele doelgroep, maar low code biedt veel kansen voor die sector. Siemens is daardoor enorm complementair. Ook voor veel van onze klanten. Want de fysieke wereld, waar Siemens natuurlijk enorm sterk vertegenwoordigd is, en de digitale wereld convergeren. En we zijn door Siemens nergens aan gebonden, we hebben als expliciet doel gekregen om door te groeien in low code.”

De introductie tijdens Mendix World van Mendix for MindSphere, past in dat plaatje. Mendix wordt gekoppeld aan Siemens MindSphere, een open IoT-besturingssysteem dat wordt gedreven door machine learning en Artificial Intelligence. Applicatie-ontwikkeling voor IoT wordt daarmee nog eenvoudiger, belooft Mendix.

Aankondiging
Het was één van de vele aankondigingen. Die werden allemaal met luid applaus ontvangen door de enthousiaste bezoekers, voor een vrij groot deel leden van de community van ontwikkelaars. Zo was er de introductie van Mendix Studio en Mendix Studio Pro: een centrale ontwikkelomgeving die ondersteuning biedt voor zowel professionele ontwikkelaars als citizen developers.
Samen met partner SAP werd 'Mendix for SAP' aangekondigd. Dankzij een integratie kunnen Mendix-apps nu direct op SAP HANA draaien. Daarmee wordt de migratie van SAP ECC naar SAP/4HANA mogelijk. Ook werd er gesproken over ondersteuning voor containerisatie, waarmee Mendix nu eenvoudiger op elk type cloud kan draaien.

Nieuw is ook de mogelijkheid tot native mobile development. Het doel is om iedereen op het React Native framework echte native mobile apps te kunnen laten maken. En met de aankondiging van Mendix Assist, de tweede generatie van de AI engine, wil Mendix ook op het gebied van Artificial Intelligence zijn ontwikkelaars een stap voorwaarts laten maken.

Klantcases
Behalve de productaankondigingen ging het ook veel over de zakelijke mogelijkheden. Want behalve ontwikkelaars waren ook IT- en businessbeslissers goed vertegenwoordigd op het event. Verschillende klantcases passeerden de revue, zoals die van PostNL, Enexis en Innovapost. De rode draad van die verhalen was dat Mendix hen in staat heeft gesteld om hun businessmodel om te buigen in een toekomstbestendige strategie.

Maar Mendix wil zich zeker niet alleen op dat soort grote bedrijven richten. De vertrouwende doelgroep, het MKB, blijft belangrijk, verzekert De Visser. “Via onze partners willen we ook daar door blijven groeien. Je ziet dat we in het MKB op een ander manier gebruikt worden. Vaak gaat het om specifieke deeloplossingen voor een probleem en niet om een strategisch platform. Maar dat is niet minder goed. Beide soorten klanten zijn ons even lief.”

Maken
'Go make it', is sinds kort de slogan van Mendix. "We zien een toekomst voor ons waarin iedereen een maker is”, zei Roos op het podium. Geheel in stijl met het thema 'maken' had Mendix Ahoy gedeeltelijk omgetoverd tot een hippe maker space, compleet met onder andere een smederij en een plek waar bezoekers t-shirts konden laten bedrukken. Het past bij het jeugdige en snelle imago dat Mendix heeft.

Het thema maken wordt door Mendix opgedeeld in drie doelen voor bedrijven. De Visser: “De eerste is ‘Make with more’. Met meer mensen kunnen ontwikkelen in plaats van alleen met traditionele ontwikkelaars. De tweede is ‘Make it smart’. Een nieuwe generatie applicaties ontwikkelen die gebruik maakt van technologieën als IoT en AI. En de derde is ‘Make it scale’. Niet alleen applicaties voor kleine afdelingen, maar ook grote portfolio’s bouwen, zoals Enexis dat doet, of grote systemen, zoals Post NL doet. Die boodschap in drie delen is wat we de bezoekers hier mee willen geven.”



Terug naar nieuws overzicht