Corporates hebben veel meer in huis dan start-ups
05-04-2018 | door: Blog
Deel dit artikel:

Corporates hebben veel meer in huis dan start-ups

Er wordt veel gezegd en geschreven over de kracht van start-ups. En soms wordt er zelfs met angst en beven naar gekeken door –  traditioneel – grote bedrijven. Dat is totaal niet nodig, omdat corporates veel succesvoller kunnen zijn dan start-ups. Gewoon door hun fundamentele voorsprongen goed te benutten. 

Het zijn de bekende kreten die voorbijkomen als over start-ups wordt gesproken. Ze zijn snel, wendbaar, hebben lef en kunnen markten ontwrichten. Op zich is dat waar, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd het winnende model hebben. En het is ook niet zo dat corporates het verandertempo niet kunnen bijbenen. Sterker nog, ik denk dat als corporate bedrijven hun organisatorische kracht goed benutten en naar de eigen sterktes kijken, ze veel succesvoller kunnen zijn dan start-ups. Waarom? Omdat ze simpelweg een aantal fundamentele voorsprongen hebben, die ze kunnen benutten om in een post-digitale wereld sneller te transformeren dan welke andere speler dan ook. Laat ik eens vier krachten van corporates ten opzichte van start-ups benoemen.

1. Data

Alle (transactie)data die is opgeslagen binnen corporates biedt feitelijkheden over klantbehoefte. Als je die data gebruikt, manoeuvreer je jezelf in een uitstekende scoringspositie, omdat veel start-ups hun klanten niet (goed) kennen. De voorsprong van interactie met de klanten helpt je uiteindelijk om ideeën sneller en feitelijk te valideren. 

2. Brand

Niet onbelangrijk, start-ups moeten het vertrouwen met de buitenwereld nog opbouwen. Veel corporates hebben de brand en dat vertrouwen al. Innoveer dan ook niet onder een sub-merk, zoals je nu regelmatig ziet, maar gebruik juist de sterkte van je brand, die mensen kennen en vertrouwen. Natuurlijk doe je dit niet direct op grote schaal, maar gefocust op een klein specifiek product of markt, om negatief risico in te perken. Ga op zoek naar die early adopters onder je klanten, die het hartstikke leuk vinden om producten te testen.

3. Geld

In tegenstelling tot start-ups heb je als corporate geen maanden nodig om kapitaal op te halen. Je hebt kapitaal, middelen en in veel landen al een footprint. Een voordeel om te benutten en waarmee je veel sneller dan start-ups bewezen concepten kunt inzetten en uitbreiden. 

4. Human capital

Start-ups hebben een schreeuwend tekort aan mensen. Om handmatig werk te doen, om contact met klanten te onderhouden, om de klant te leren begrijpen, om algoritmes te trainen… Medewerkers die corporates gewoon in huis hebben, wat een groot voordeel biedt. Zeker als je deze medewerkers met behulp van techniek nog slimmer maakt en nieuwe digitale skills aanleert.

Mixen en verbinden

Bovenstaande vier krachten heb je als corporate tot je beschikking. Gebruik deze dan ook goed. Daarmee bouw je een voorsprong op. Hoe je dat doet? Door verschillende methodieken te combineren. Voor corporate innovatie is immers geen one-size-fits-all aanpak. Er is ook geen enkel playbook dat volledig werkt voor corporates. Daarom heb ik zelf een playbook samengesteld, waarbij ik de methodiek in verschillende branches toepas: van binnenuit de organisatie opnieuw uitvinden en tegelijkertijd een outside-in benadering, omdat het uiteindelijk om de klant draait. In mijn playbook combineer ik drie methodes om corporate innovatie en transformatie te versnellen.

  1. Design Thinking gebruik ik voor de extreme klantfocus (direct uittesten, focus op klantbehoefte, exchange-to-exchange journeys voor de klant verbeteren, opzetten van prototyping omgevingen). De prototypes hoeven overigens in eerste instantie nog niet functioneel te zijn, als je maar aan de klant kunt tonen waarmee je bezig bent.
  2. Lean start-up helpt me om continu te experimenteren en data gedreven te werken. 
  3. Agile werken zorgt voor een blijvende dynamiek. Organiseer daarom onder meer DemoDays, Stand-ups en retrospectieven om sneller te leren.

In een dergelijke omgeving is het belangrijk om cross-functioneel verbonden te zijn, om alle perspectieven rond de klantvraag te organiseren om zodoende de behoefte van klanten te vervullen. Ik zou zeggen: pak dat leiderschap op om sneller te innoveren, om aan de klantvraag te blijven voldoen en om zo de voorsprong in de markt en op start-ups te behouden. Laat die start-ups maar beven!

O ja, benieuwd naar mijn playbook? Stuur mij een e-mail en ik deel deze graag met je.

Door: Ruud Brink, Digital Transformation Expert en Ondernemer @ PA Consulting Group

Terug naar nieuws overzicht