Vier technologische ontwikkelingen die hoog op de innovatieagenda staan

12-03-2017 | door: Blog
Deel dit artikel:

Vier technologische ontwikkelingen die hoog op de innovatieagenda staan

Avanade, tech-aanbieder van bedrijfsoplossingen, is verhuisd naar Utrecht. In het nieuwe pand is ook partner Accenture gevestigd, waar Avanade, naast Microsoft, op strategisch niveau nauw mee samenwerkt. Daarnaast is er ook een volledig nieuw Innovation Center, waar medewerkers en klanten de laatste innovaties kunnen zien, ontwikkelen en testen, waaronder de HoloLens, en oplossingen op het gebied van VR, IoT en connected retail. Met de versterkte focus op innovatie blikt Tijmen van de Kamp, Technology Innovation Lead bij Avanade Nederland, vooruit op technologische ontwikkelingen die in 2017 hoog op de innovatieagenda staan:

1. Voorbij Pokémon: augmented reality wordt zakelijk

“Augmented, virtual en mixed reality kennen we al een paar jaar uit de game-wereld. Recent voorbeeld is natuurlijk hoe jong en oud vorig jaar op jacht ging naar Pokémon? In 2017 ontgroeit dit de entertainment industrie en wordt het business reality. Via virtual reality kan een onderhoudsmonteur op afstand worden geholpen door een collega. Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR) en Mixed Reality (MR) gaan ook veel aan je winkelbeleving toevoegen, zowel in de winkel als bij aankopen vanuit huis. In 2020 gebruiken 100 miljoen klanten AR voor hun aankopen. Of ze lopen juist met behulp van virtual reality door de winkel terwijl ze thuis op de bank zitten. Nu verwacht 71 procent van de consumenten al dat ze de actuele winkelvoorraad online kunnen bekijken. Ga dus nú experimenteren met AR, VR en MR, want het is duidelijk waar we naartoe gaan: blurred reality, een wereld waarin het onderscheid tussen scherm en werkelijkheid vervaagt.”

2. Design Thinking: technologie die de menselijke beleving verandert

“Als consumenten nu digitaal contact hebben met bedrijven, doen ze dat door typen, klikken en swipen. In 2017 wordt die klantervaring directer. Gebaren, stem en blik krijgen een belangrijke rol in het contact tussen mens en machine. Want machines kunnen steeds beter overweg met het hele palet van menselijke communicatie. Met design thinking gaan bedrijven bovendien steeds meer het menselijke eindresultaat in het klantcontact centraal stellen. Technologie en processen staan niet langer centraal, die moeten zich plooien naar wat de klant uiteindelijk wil. Elk bedrijf dat acceptatie zoekt voor zijn technologische innovatie, zal met mensgerichte designprincipes moeten werken.”

3. Naar een digitale ethiek: dat je data kan gebruiken, betekent niet dat het moet

“Welke ethische beslissingen nemen bedrijven en op basis waarvan laten ze machines automatisch hun werk doen? Die discussie gaan we in 2017 volop voeren. Want dat het kán, betekent nog niet dat het móét. Is de maatschappij gebaat bij elke technologische vernieuwing? Worden mensen wel voldoende beschermd tegen eventuele nadelige effecten? Er kan verschrikkelijk veel met de technologie van vandaag en morgen. De vooruitgang die we boeken is ongekend en veel digitale diensten worden volledig geautomatiseerd. We werken met enorme hoeveelheden data, schatten aan informatie die voor het oprapen liggen. Nu in alle lagen van samenleving en bedrijfsleven slimme technologieën worden geïntroduceerd, is het belangrijk dat we stilstaan bij de ethische implicaties. Weten alle medewerkers wel wat de technologie in hun bedrijf doet? Zijn de ethische richtlijnen eigenlijk nog wel actueel?”

4. Digitale betekenis: van ruwe data naar zinvol inzicht

“Komend jaar zullen heel wat bedrijven de beweging maken van digital insights naar meaningful insights: inzichten die producten en dienstverlening optimaliseren of die de klantervaring verbeteren. Bedrijven verzamelen inmiddels enorme hoeveelheden data. De berg ruwe data is reusachtig, de eerste stroom aan inzichten bijna net zo groot. Tabelletjes en statistiekjes zijn hartstikke leuk, maar voegen ze altijd wat toe? In 2017 gaan we op zoek naar de betekenis van al die inzichten. Niet ‘zomaar wat inzicht’, maar inzichten die waarde toevoegen aan onze eigen bedrijfsvoering of die van betekenis zijn voor de klant.”

Terug naar nieuws overzicht