Om gebruik te maken van de Youtube player moet u Analytische en functionele cookies toestaan.

Wijzig cookie voorkeuren
30-09-2016 | door: Johan van Leeuwen
Deel dit artikel:

Reportage: IoT is voor iedereen belangrijk

Het was wat fris in de buitenlucht, maar de presentaties waren boeiend. In voetbalstadion De Galgenwaard organiseerde Tele2 het event ‘IoT Talks’, voor partners, klanten en andere geïnteresseerden. Er waren er ongeveer driehonderd aanwezig.

De keuze voor het stadion van FC Utrecht was niet toevallig. Tele2 is connectivity partner van de club. De gasten luisterden vanaf de tribune naar de sprekers. Het netwerkgedeelte, dat wel binnen plaatsvond, zorgde ervoor dat de gasten in contact kwamen met de exposanten, de partners van Tele2.

Keynotespeeches

Bij de drie keynotespeeches ging het er vooral over dat de samenleving in sneltreinvaart verandert en dat Internet of Things (IoT) daar een steeds belangrijker onderdeel van wordt. Barry Wissink, de Managing Director B2B van Tele2 in Nederland zei: “IoT verandert ons dagelijks leven. FC Utrecht is daar een mooi voorbeeld van. Wij maken het voor fans mogelijk dat ze vooraf al kunnen zien waar ze kunnen parkeren en hoe laat ze ongeveer aankomen. Tijdens wedstrijden houden we ze op de hoogte van het nieuws en de statistieken. Dat zijn leuke dingen. Maar IoT verandert niet alleen ons leven, ook de manier waarop bedrijven worden gerund.”

Belangrijke ontwikkelingen

Daar haakte de volgende spreker, Rami Avidan, de internationale Managing Director van de IoT-tak van Tele2, uitgebreid op in. Hij schetste eerst een aantal belangrijke ontwikkelingen op macroniveau. “We gebruiken op aarde in een steeds hoger tempo onze bronnen. Daarnaast groeit de wereldbevolking razendsnel en neemt het aantal ouderen toe.”

Praktijkvoorbeelden

Vervolgens kwam hij met praktijkvoorbeelden die hij daaraan koppelde. Hij noemde landbouwmachinefabrikant John Deere. “Wij hebben met hen de tool MyJohnDeere Operation Center opgezet. Dat maakt het voor de agrarische sector mogelijk om allerlei informatie uit data te halen. Waar hebben de machines gereden en hoe kan dat effectiever? Hoe wordt het weer de komende dagen? Hoe presteren mijn gewassen vergeleken met vorig jaar? Allemaal data die je helpen om je werk beter te kunnen doen. Vergis je niet, de agrarische sector, misschien wel de oudste sector die er bestaat, wordt de komende twintig jaar alleen maar belangrijker. Omdat we zuinig om moeten gaan met onze natuurlijke bronnen.”

Hij noemde de zorg als een ander voorbeeld. “Ook daarin gaat IoT een grote rol spelen. En ook dat is een sector die steeds belangrijker wordt. Want we worden ouder, maar zijn niet gezonder.” Avidan is stellig: “In geen enkele branche kun je stil zitten, dat hebben bedrijven als Airbnb, Spotify en Uber bewezen. Je moet gaan digitaliseren, anders besta je over tien jaar niet meer.”

Partnerstrategie

Het is volgens Avidan een uitdaging om partners te overtuigen. “IoT is voor bedrijven een strategische keuze, geen technische. De truc is om bij een bedrijf een kartrekker te vinden en er dan voor te zorgen dat je invloed in het management krijgt. Tot slot is het cruciaal om over een lange adem te beschikken. Deze transitie is geen sprint, maar een marathon.”

Tele2 kiest daarbij voor een partnerstrategie. “Op IoT-gebied zetten wij zelf geen enkele end-to-end-oplossing neer. We maken onderscheid tussen go-to-market partners die ons helpen in het op de markt brengen en product partners die eigen oplossingen ontwikkelen. Voor dat laatste zijn volop mogelijkheden.”

Angry Birds

De derde keynote-spreker was de Zweedse oud-minister van Financiën, Anders Borg. Hij is tegenwoordig actief in de technologische sector. Ook hij schetste het beeld van een snel veranderende maatschappij. “Je bereikt veel sneller een grote groep mensen. Het Christendom deed er duizend jaar om een half miljard volgers te hebben. Angry Birds bereikte dat aantal na 35 dagen”, zei hij met een knipoog.

Vervolgens ging hij vanuit zijn expertise als econoom in op het klimaat van ondernemen in Europa. “Als je kijkt naar het aantal zogeheten unicorn bedrijven (bedrijven met een waarde van meer dan 1 miljard euro, red.) dan blijft Europa achter vergeleken met de VS en China. Om dat om te draaien moeten er drie dingen veranderen. Ten eerste moet onderwijs toegankelijker worden, ook voor mensen van veertig jaar en ouder. Ten tweede moet het ondernemersklimaat, denk daarbij aan belastingen, verbeterd worden. En tot slot is een meer flexibele arbeidsmarkt nodig.”

Door: Johan van Leeuwen

Terug naar video overzicht